ျငိမ္းခ်မ္းေရး ႏွင့္ ပဋိပကၡ ေလ့လာေရး စာစဥ္ အမွတ္ (၆)

 ျငိမ္းခ်မ္းေရး ယဥ္ေက်းမွဳ
 
 Myanmar Institute of Peace and Security Studies (MIPSS)
ျငိမ္းခ်မ္းေရး ႏွင့္ ပဋိပကၡ ေလ့လာေရး စာစဥ္ အမွတ္ (၆)
ေဖေဖာ္၀ါရီလ၊ (၂၀၁၃) ခုႏွစ္
နိဒါန္း
စစ္ေအးတိုက္ပြဲျပီးကာလေတြမွာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ဆိုတဲ့ သေဘာတရားက ကမၻာ့အဆင့္အေနနဲ႕ က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕ အသိအမွတ္ျပဳခံလာခဲ့ရပါတယ္။ (၁၉၈၉) ခုႏွစ္မွာ က်င္းပတဲ့ လူသားမ်ားရဲ႕ စိတ္သ႑ာန္အတြင္းမွ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာ ကြန္ဂရက္မွာ Côte d’Ivoire မွ Yamoussoukro ဆိုသူက ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို စတင္သံုးစြဲခဲ့ပါတယ္။ (၁၉၉၄) ခုႏွစ္ေယာက္ေတာ့ ယူနက္စကိုအဖြဲ႕ရဲ႕ ညြန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ျဖစ္သူ Federico Mayorက ျငိမ္းခ်မ္းေရး အခြင့္အေရးကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးအတြက္ ႏိုင္ငံတကာမွ ပူးေပါင္းပါ၀င္ၾကပါရန္ တိုက္တြန္း ႏွိဳးေဆာ္ခဲ့ျပီး၊ "ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳဆီသို႕" ဆိုတဲ့ အစီအစဥ္တရပ္ကို စတင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။
(၁၉၉၇) ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာလမွာ (၂၀၀၀) ခုႏွစ္ကို ျငိမ္းခ်မ္းေရး ယဥ္ေက်းမွဳဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာႏွစ္ အျဖစ္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢက သတ္မွတ္ခဲ့ျပီး၊ (၁၉၉၈) ခုႏွစ္မွာ (၂၀၀၁) ခုႏွစ္မွ (၂၀၁၀) ခုႏွစ္အထိ ဆယ္စုႏွစ္ကာလကို ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳႏွင့္ ကမၻာ့ကေလးသူငယ္မ်ားအား အၾကမ္းဖက္မွဳ ပေပ်ာက္ေရးဆိုင္ရာ ဆယ္စုႏွစ္ကာလအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ (၁၉၉၉) ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ ေရာက္ေတာ့ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ အေထြအေထြညီလာခံက ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ေၾကျငာ စာတမ္းၾကီး ကို ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီကေနတဆင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳရဲ႕ သေဘာတရားေတြ စတင္က်ယ္ျပန္႕လာခဲ့ျပီး၊ ဆယ္စုႏွစ္ကာလ ျပီးဆံုးသြားခ်ိန္ေနာက္ပိုင္းမွာလဲ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုင္ရာ သုေတသနနယ္ပယ္နဲ႕ လက္ေတြ႕နယ္ပယ္မွာ ဆက္လက္ ျပီး ေနရာယူစိုးမိုးလာခဲ့ပါတယ္။
ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ဆိုရာ၀ယ္
ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ဆိုတဲ့ စကားလံုးဟာ (၁၉၈၉) ခုႏွစ္က်မွ ေပၚထြက္လာခဲ့တာ ျဖစ္ေပမယ့္၊ သေဘာတရားကေတာ့ (၁၉၄၅) ခုႏွစ္ကတည္းက ေပၚထြက္ျပီးသားျဖစ္တယ္လို႕ အခ်ိဳ႕ပညာရွင္မ်ားက ဆိုၾကျပီး၊ ဥပမာအေနနဲ႕ ယူနက္စကိုအဖြဲ႕ၾကီးကို ညြန္းဆိုထားၾကပါတယ္။ ယူနက္စကိုအဖြဲ႕မွာ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားစြာရွိေပမယ့္ မစ္ရွင္ကေတာ့ တခုတည္းျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႕ ဒီမစ္ရွင္ကလဲ ျငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုၾကပါတယ္။
(၁၉၉၉) ခုႏွစ္မွာ ကမၻာ့ကုလသမဂၢအေထြေထြညီလာခံၾကီးက ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခဲ့တဲ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ယဥ္ေက်းမွဳ ေၾကျငာစာတမ္းၾကီးမွာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို (၁) ဘ၀အား ေလးစား တန္ဖိုးထားျခင္း၊ အၾကမ္းဖက္မွဳမ်ားအား အဆံုးသတ္ျခင္းႏွင့္ ပညာေရး၊ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရးႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးတို႕ျဖင့္ အၾကမ္းမဖက္ေရးနည္းလမ္းမ်ားကို က်င့္သံုးျခင္း (၂) အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ၊ နယ္ေျမပိုင္နက္၊ တိုင္းျပည္မ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးလြတ္လပ္ခြင့္၊ ျပည္တြင္းေရးရာမ်ားတြင္ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မွဳ ကင္းရွင္းေရး စသည္တို႕ကို ကမၻာ့ကုလသမဂၢပဋိဥာဥ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ ဥပေဒမ်ား ႏွင့္အညီ အျပည့္အ၀ ေလးစားျခင္း (၃) လူ႕အခြင့္အေရးႏွင့္ အေျခခံလြတ္လပ္ခြင့္မ်ားကို အျပည့္အ၀ ေလးစား၍ လက္ခံက်င့္သံုးျခင္း (၄) ပဋိပကၡမ်ားေျဖရွင္းရာတြင္ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ ေျဖရွင္းေရးကို လက္ခံက်င့္သံုးျခင္း (၅) လက္ရွိမ်ိဳးဆက္မ်ားႏွင့္ အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္မ်ား၏ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးႏွင့္ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျပည့္မွီေစရန္ ၾကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ျခင္း (၆) ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး အခြင့္အလမ္းအား ေလးစားလိုက္နာျခင္း (၇) က်ားမ တန္းတူညီမွ်အခြင့္အေရးႏွင့္ အခြင့္အလမ္းမ်ားအား ေလးစားလိုက္နာျခင္း (၈) အေတြးအျမင္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ျပခြင့္၊ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ တင္ျပခြင့္ စသည္တို႕အား ေလးစားလိုက္နာျခင္း (၉) လြတ္လပ္မွဳ၊ တရားမွ်တမွဳ၊ ဒီမိုကေရစီ၊ သည္းခံမွဳ၊ ညီညြတ္မွဳ၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွဳ၊ အမ်ားဆႏၵကို လိုက္နာမွဳ၊ ယဥ္ေက်းမွဳေရးရာ ကြဲျပားမွဳ၊ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးမွဳႏွင့္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ တိုင္းျပည္မ်ားအၾကား အျပန္အလွန္ နားလည္မွဳဆိုင္ရာ အေျခခံစည္းမ်ဥ္းမ်ားကို လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္း၊ ယင္းသို႕လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္းကို အားေပးသည့္ ျငိမ္းခ်မ္းေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ ပတ္၀န္းက်င္ရွိျခင္း စတဲ့ အခ်က္ကိုးခ်က္အေပၚမွာ အေျခခံေသာ သေဘာထား၊ ဓေလ့ထံုးစံ၊ တန္ဖိုး၊ အျပဳအမူႏွင့္ ဘ၀ေနထိုင္မွဳမ်ားရွိေသာ ယဥ္ေက်းမွဳလို႕ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။
ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳရဲ႕ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားအရ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာ စစ္ပြဲမရွိျခင္းတဲ့ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႕တဲ့ သေဘာတရားတခုဆိုတာကို လူအမ်ားကို သိျမင္လာေစခဲ့ပါတယ္။ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာကို လူအမ်ားက စစ္ပြဲမ်ား အဆံုးသတ္ျခင္းလို႕ သိနားလည္ထားၾကေပမယ့္၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ယဥ္ေက်းမွဳျဖစ္ျပီး၊ ဘ၀ရွင္သန္ေနထိုင္နည္း တခုျဖစ္ေၾကာင္းကို ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ သေဘာ တရားက မီးေမာင္းထိုးျပခဲ့ပါတယ္။
ျငိမ္းခ်မ္းေရး ယဥ္ေက်းမွဳသေဘာတရားမွာ အျပန္အလွန္ နားလည္မွဳဆိုတဲ့ အခ်က္ကို အေရးပါတဲ့ အခ်က္တခုအေနနဲ႕ ေဖာ္ျပထားေလ့ရွိပါတယ္။ အျပန္အလွန္ နားလည္မွဳရွိေရးအတြက္ က်ားမ၊ လုမ်ိဳး၊ ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မွဳနဲ႕ ဓေလ့ထံုးစံ ကြဲျပားမွဳေတြကို ကနဦး အသိအမွတ္ျပဳမွဳ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီလို အသိအမွတ္ျပဳမွဳရွိမွသာ အတူတကြ ယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရးအတြက္ အျပန္အလွန္ နားလည္မွဳကို တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ ကြဲျပားမွဳေတြကို အသိအမွတ္ျပဳစိတ္နဲ႕ အျပန္အလွန္နားလည္မွဳေတြ ထြန္းကားလာတဲ့အခါ ပဋိပကၡျဖစ္မွဳမ်ား ေလ်ာ့က် လာေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳနဲ႕ ပဋိပကၡမ်ား ေလ်ာ့နည္းမွဳက ဆက္ႏြယ္ ေနပါတယ္။
ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳဟာ အဓိကတန္ဖိုးေတြကေတာ့ သည္းခံခြင့္လႊတ္မွဳ၊ ေသြးစည္းညီညြတ္မွဳ၊ မွ်ေ၀ခံစားမွဳနဲ႕ လူ႕အခြင့္အေရးမ်ားအား ေလးစားတန္ဖိုးထားမွဳ စတာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတန္ဖိုးေတြနဲ႕ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ျပႆနာမ်ားျဖစ္တဲ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳ၊ ခြဲျခားသတ္မွတ္မွဳ ၊ လူမွဳတရားမွ်တျခင္းမရွိမွဳ၊ လူသားစိတ္ ကင္းမဲ့မွဳ စတာေတြကို ေျဖရွင္းႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုေျဖရွင္းရာမွာလဲ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးျခင္း (Dialogue)၊ ေစ့စပ္ညွိႏွိဳင္းျခင္း (Negotiation) ႏွင့္ ၾကား၀င္ျဖန္ေျဖျခင္း (Mediation) စတဲ့ နည္းလမ္းမ်ားကို အသံုးျပဳျပီး၊ စစ္ပြဲနဲ႕ အၾကမ္းဖက္မွဳ နည္းလမ္းမ်ား အသံုးျပဳျခင္းကို ေရွာင္ရွား ႏိုင္ေရးဟာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳရဲ႕ အႏွစ္သာရ ျဖစ္ပါတယ္။
Manifesto 2000

ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ေပၚထြန္းရွင္သန္ေရးအတြက္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏိုဘယ္ဆုရွင္မ်ားက The Manifesto 2000 for a Culture of Peace and Non-Violence ကို ေရးသား ျပဳစုခဲ့ပါတယ္။ သူတို႕က ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ေပၚထြန္းေရးအတြက္ လူသားတိုင္းမွာ ကိုယ္စီတာ၀န္ရွိေၾကာင္းနဲ႕ ဒီတာ၀န္ကို ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ စတင္ထမ္းေဆာင္ရမွာျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုထားၾကပါတယ္။ Manifesto 2000 ဟာ သူတပါးကို ေတာင္းဆိုျခင္း၊ အထက္အရာရွိမ်ားအား လုပ္ေဆာင္ေပးပါရန္ စုေပါင္းလက္မွတ္ ေရးထိုးတင္ျပျခင္း စတာေတြနဲ႕ မသက္ဆိုင္ပဲ လူတဦးခ်င္းစီက က်င့္သံုးတဲ့ တန္ဖိုး၊ သေဘာထား အျမင္ေတြနဲ႕ ျပဳမူလုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားနဲ႕သာ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ သက္ဆိုင္ရာ မိသားစု၊ ျမိဳ႕နယ္၊ ေဒသ၊ တိုင္းျပည္ေတြမွာ လူတဦးခ်င္းက အၾကမ္းမဖက္မွဳ၊ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးမွဳ၊ သည္းခံခြင့္လႊတ္မွဳ၊ ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး၊ တရားမွ်တမွဳ စတဲ့ သေဘာတရားမ်ားကို ေန႕စဥ္ဘ၀ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားအျဖစ္ က်င့္သံုးျခင္းအားျဖင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ထြန္းကားလာေအာင္ လုပ္ေဆာင္လို႕ရေၾကာင္း ႏိုဘယ္ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆုရွင္မ်ားက ေဖာ္ျပထားၾကပါတယ္။
Manifesto 2000 အရ လူတဦးခ်င္းစီမွ မိမိတို႕ဘာသာ လိုက္နာက်င့္သံုးရန္ ကတိသစၥာခံယူရမယ့္ ကတိသစၥာျပဳလႊာမွာ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းထားပါတယ္။
" လူသားတို႕၏ အနာဂတ္၊ အထူးသျဖင့္ ယေန႕ကာလ ကေလးသူငယ္မ်ားနဲ႕ အနာဂတ္ မ်ိဳးဆက္မ်ားအတြက္ ကၽြႏု္ုပ္မွာ တာ၀န္ရွိသည္ဟု ယူဆသည့္အတြက္ ကၽြႏ္ုပ္၏ ေန႕စဥ္ဘ၀၊ မိသားစု၊ အလုပ္အကိုင္၊ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၊ တိုင္းျပည္ႏွင့္ ကိုးကြယ္ရာဘာသာ တို႕ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္ရန္ ကတိသစၥာျပဳပါသည္။
(၁) လူသားတို႕အား ေလးစားမည္။ လူသားတို႕၏ ဘ၀နဲ႕ လူ႕ဂုဏ္သိကၡာတို႕အား ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း၊ ၾကိဳတင္ေ၀ဖန္သံုးသပ္ျခင္းမ်ား မျပဳပဲ ေလးစားတန္ဖိုးထားမည္။
(၂) အၾကမ္းဖက္မွဳမ်ားအား ဆန္႕က်င္မည္။ ကိုယ္ကာယအၾကမ္းဖက္မွဳ၊ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္မွဳ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္မွဳ၊ စီးပြားေရးရာ အၾကမ္းဖက္မွဳႏွင့္ လူမွဳေရးရာ အၾကမ္းဖက္မွဳမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ ကေလးသူငယ္မ်ားႏွင့္ မိဘမဲ့မ်ားအား အၾကမ္းဖက္မွဳမ်ား အပါအ၀င္ အၾကမ္းဖက္မွဳ ပံုသ႑ာန္အားလံုးကို ဆန္႕က်င္၍ အၾကမ္းမဖက္ေရး နည္းလမ္းမ်ားကိုသာ က်င့္သံုးမည္။
(၃) သူတပါးႏွင့္ မွ်ေ၀ခံစားမည္။ အခ်ိန္ႏွင့္ ရုပ္အရင္းအႏွီးမ်ားအား ဖယ္ရွားမွဳ၊ မတရားမွဳႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးဖိႏွိပ္မွဳ၊ စီးပြားေရးဖိႏွိပ္မွဳမ်ား အဆံုးသတ္ရန္ မွ်ေ၀ခံစား သံုးစြဲမည္။
(၄) နားလည္ရန္ နားေထာင္မည္။ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားေဖာ္ျပခြင့္၊ ယဥ္ေက်းမွဳေရးရာ ကြဲျပား ျခားနားမွဳတို႕ကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မည္။ သူတပါးအား ျပစ္တင္ျခင္း၊ ေ၀ဖန္ရွံဳ႕ခ်ျခင္း၊ ျငင္းဆိုျခင္းမ်ား မျပဳလုပ္ပဲ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးျခင္းႏွင့္ နားေထာင္ျခင္းတို႕ကိုသာ ျပဳလုပ္က်င့္သံုးမည္။
(၅) သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အား ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မည္။ သဘာ၀တရား ခ်ိန္ခြင္လွ်ာကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျပီး၊ ဘ၀ျဖစ္တည္မွဳအားလံုးကို ေလးစားတန္ဖိုးထားေသာ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးက်င့္စဥ္မ်ား ႏွင့္ တာ၀န္ယူေသာ စားသံုးသူျပဳမူေဆာင္ရြက္မွဳမ်ား ထြန္းကားလာေစရန္ ေဆာင္ရြက္မည္။
(၆) ေသြးစည္းညီညြတ္မွဳကို ျပန္လည္ရွာေဖြမည္။ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရးတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္မည္။ အထူးသျဖင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ အျပည့္အ၀ရွိျပီး၊ ဒီမိုကေရစီ အေျခခံ သေဘာတရားမ်ားကို တန္ဖိုးထားေသာ ေသြးစည္းညီညြတ္ေရး သ႑ာန္တရပ္ ေပၚထြန္း လာေစရန္ ေဆာင္ရြက္မည္။"
ဒီအခ်က္ေျခာက္ခ်က္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳဟာ အတြင္းမွ အျပင္သို႕ သြားေသာ သ႑ာန္ကို အေျခခံထားတာကို သိႏိုင္ေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားက ဆိုထားၾကပါတယ္။ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ယဥ္ေက်းမွဳဟာ မိမိကိုယ္မွာ စတင္ျပီး၊ မိမိအိမ္၊ မိမိပတ္၀န္းက်င္၊ မိမိျမိဳ႕၊ မိမိႏိုင္ငံအထိ က်ယ္ျပန္႕သြားေစႏိုင္တဲ့ အရာျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႕ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ တည္ေထာင္ေရးဟာ အပင္မ်ား စိုက္ပ်ိဳးသလို အျမစ္တြယ္ရွင္သန္ေရး၊ ၾကီးထြားေရးအတြက္ အာရံုစိုက္ရမယ့္ အရာျဖစ္ေၾကာင္း ဥပမာေပး ေဖာ္ျပထားၾကပါတယ္။
ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရန္ က႑ရွစ္ခု
ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရန္ လိုအပ္ေသာ က႑ရွစ္ခုကို ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားနဲ႕ ပညာရွင္မ်ားက ေဖာ္ထုတ္ထားခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီက႑ရွစ္ခုကေတာ့
(၁) ပညာေရး (အထူးသျဖင့္ ပဋိပကၡမ်ားကို ျငိမ္းခ်မ္းစြာ ေျဖရွင္းေရးဆိုင္ရာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ပညာေရး)
(၂) ေရရွည္ခံ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး (ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ တန္းတူညီမွ်မွဳ မရွိျခင္းမ်ား ေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ေရရွည္တည္တံ့ေရး)
(၃) လူ႕အခြင့္အေရး
(၄) က်ားမ တန္းတူညီမွ်မွဳ
(၅) ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္းက် ပါ၀င္ပတ္သက္မွဳ
(၆) သည္းခံခြင့္လႊတ္မွဳႏွင့္ ေသြးစည္းညီညြတ္မွဳကို နားလည္ေရး (လူအမ်ားအၾကား၊ ကြဲျပားျခားနားေသာ အုပ္စုမ်ားအၾကား၊ ျပည္ပမွ အေျခခ်ေနထိုင္လာသူမ်ားႏွင့္ ေဒသခံမ်ားအၾကားႏွင့္ ႏိုင္ငံမ်ားအၾကားတြင္ နားလည္မွဳ ရွိလာေရး)
(၇) လူအမ်ားပါ၀င္ခြင့္ရွိေသာ ဆက္ဆံေရးႏွင့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား လြတ္လပ္စြာစီးဆင္းခြင့္
(၈) ႏိုင္ငံတကာျငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ လံုျခံဳေရး (လက္နက္ကိုင္မွဳကို စြန္႕လႊတ္ေရးႏွင့္ အျခား လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား) စတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး ေလ့လာခဲ့တဲ့ ပညာရွင္ de Rivera ဆိုသူက ကုလသမဂၢစာတမ္းမ်ားနဲ႕ ယူနက္စကို စာတမ္းမ်ားကို ေလ့လာမွဳျပဳလုပ္ျပီး၊ အျခား သုေတသနရလဒ္မ်ားနဲ႕ ထပ္မံေပါင္းစပ္ကာ လူမွဳႏိုင္ငံေရးသီအိုရီသေဘာတရားမ်ားပါ၀င္ေသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ေမာ္ဒယ္တရပ္ကို
 ေရးဆြဲခဲ့ပါတယ္။ သူ႕ေမာ္ဒယ္မွာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ား ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးျခင္း၊ လူမွဳႏိုင္ငံေရး တည္ေဆာက္မွဳ သ႑ာန္မ်ားအား ေျပာင္းလဲျခင္းနဲ႕ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ထြန္းကားႏိုင္ေသာ ပတ္၀န္းက်င္ ေပၚထြက္ႏိုင္ေရးကို အေထာက္အကူျပဳသည့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မူ၀ါဒမ်ား ခ်မွတ္ေရး ဆိုျပီး က႑သံုးမ်ိဳး ပါ၀င္ပါတယ္။
သူ႕အျမင္အရ ပဋိပကၡမ်ားကို လက္နက္နဲ႕ မေျဖရွင္းပဲ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးျခင္း၊ ေစ့စပ္ညွိႏွိဳင္းျခင္း၊
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းတို႕နဲ႕ ေျဖရွင္းရန္ ၾကိဳးပမ္းျခင္း၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ အသံမ်ားအား အမ်ိဳးသားမ်ားရဲ႕ အသံမ်ားကဲ့သို႕ တန္းတူရည္တူအေလးထားျခင္း၊ ကေလးသူငယ္မ်ားႏွင့္ သက္ၾကီး ရြယ္အိုမ်ားအား တန္ဖိုးထားျခင္း၊ သည္းခံခြင့္လႊတ္မွဳ၊ ေသြးစည္းညီညြတ္မွဳ၊ အျပန္အလွန္ တာ၀န္ယူမွဳ တို႕အေပၚတြင္ အေျခခံေသာ လူမွဳေရးရာ စည္းလံုးမွဳရွိျခင္း စတဲ့ လူမွဳေရးရာ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားကို ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးျခင္းအားျဖင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ထြန္းကားႏိုင္ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါတယ္။
အရပ္ဖက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Civil Society) ရဲ႕ အခန္းက႑ကို ျမွင့္တင္ျပီး၊ ဒီမိုကေရစီနည္းလမ္းက် ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ေတြကို အားေပးျခင္းအားျဖင့္ လူသားေတြရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းေပးျခင္း၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမွဳ၊ တာ၀န္ခံမွဳႏွင့္ သတင္းနဲ႕ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္တို႕ျဖင့္ ပြင့္လင္းေသာ ဆက္ဆံေရး တည္ေဆာက္ျခင္း၊ လူ႕အခြင့္အေရးကို ေစာင့္ထိန္းျခင္းႏွင့္ အမ်ားပါ၀င္ခြင့္တို႕အား ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း စတာေတြ ျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးတည္ျငိမ္မွဳ ရရွိျပီး၊ ျငိမ္းခ်မ္းေသာယဥ္ေက်းမွဳ ထြန္းကားႏိုင္ေၾကာင္း ကိုလဲ ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ဒါတင္မကပဲ ႏိုင္ငံတကာ လံုျခံဳေရးနဲ႕ ေရရွည္ခံတန္းတူညီမွ် ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး စတာေတြကလဲ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳကို ရွင္သန္ထြန္းကားေစပါတယ္။
ပညာရွင္ de Rivera ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေမာ္ဒယ္ပါ အခ်က္ေတြဟာ အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေရး က႑ရွစ္ခုနဲ႕ ထပ္တူညီမွ်ျဖစ္ေစ၊ သေဘာတရားေရးအရ ဆက္ႏြယ္မွဳနဲ႕ျဖစ္ေစ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ဆက္စပ္မွဳေတြကေတာ့ အၾကမ္းမဖက္ေသာ ဓေလ့ထံုးတမ္း စဥ္လာမ်ား ေပၚထြန္းေရး (ျငိမ္းခ်မ္းေရးပညာေရး)၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား တန္ဖိုးထားေရး (က်ားမ တန္းတူညီမွ်ေရး)၊ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း ညီညြတ္ေရး (သည္းခံ ခြင့္လႊတ္မွဳႏွင့္ ေသြးစည္း ညီညြတ္မွဳကို နားလည္ေစေရး)၊ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခြင့္၊ ပြင့္လင္းေသာ ဆက္ဆံေရး၊ လူ႕အခြင့္အေရး၊ ႏိုင္ငံတကာလံုျခံဳေရးနဲ႕ ေရရွည္ခံ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး တို႕ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Civil Society) ၏ အခန္းက႑
ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ထြန္းကားေရးအတြက္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ အခန္းက႑က အလြန္ပဲ အေရးပါခဲ့ပါတယ္။ Manifesto 2000 အတြက္ လက္မွတ္ေရးထိုးလွဳပ္ရွားမွဳေတြ လုပ္ခဲ့စဥ္က လက္မွတ္ ၇၅ သန္း ရရွိတဲ့အနက္ အမ်ားစုကို အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက ေကာက္ယူခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳနဲ႕ ဆက္ႏြယ္ေနတဲ့ အျခားလူထုလွဳပ္ရွားမွဳမ်ားမွာလဲ ၾကီးမားစြာ အေရးပါခဲ့ပါတယ္။
(၁) လက္နက္ဖ်က္သိမ္းေရး လွဳပ္ရွားမွဳ (Disarmament movement)

လက္နက္ဖ်က္သိမ္းေရးလွဳပ္ရွားမွဳဟာ (၁၈၉၉) ခုႏွစ္မွာ နယ္သာလန္ႏိုင္ငံ၊ The Hague မွာ က်င္းပတဲ့ ညီလာခံမွာ သေႏၶစတည္လာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီညီလာခံမွာ စစ္ပြဲမ်ားမွာ အသံုးျပဳတဲ့ ဖ်က္ဆီးေရး လက္နက္မ်ားကို အသံုးျပဳမွဳ ကန္႕သတ္ႏိုင္ေရးအတြက္ ၾကိဳးပမ္းမွဳေတြ ေပၚထြက္ခဲ့ပါတယ္။ ညီလာခံ ကေန ေလထဲမွ ဗံုးၾကဲျခင္း၊ ဓာတုစစ္ပြဲမ်ား ဆင္ႏႊဲျခင္းနဲ႕ hollow point bullets မ်ား အသံုးျပဳမွဳေတြကို တားျမစ္ေရးအတြက္ တိုက္တြန္းႏွိဳးေဆာ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီညီလာခံဟာ ေနာက္ပိုင္းမွာ International Court of Justice လို႕ အမည္တြင္လာတဲ့ တရားရံုးတခုကိုလဲ တည္ေထာင္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီကြန္ဖရင့္ က်င္းပေရးမွာ အခရာက်ခဲ့တဲ့ International Peace Bureau ဟာ ယေန႕အခ်ိန္ကာလအထိ လက္နက္ ဖ်က္သိမ္းေရး လွဳပ္ရွားမွဳေတြကို ၾကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ (၁၉၉၇) ခုႏွစ္မွာ ႏိုဘယ္ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆု ခ်ီးျမွင့္ျခင္းခံခဲ့ရတဲ့ international treaty to ban anti-personnel mines ေပၚထြက္ေရးမွာလဲ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းက ေရွ႕ေဆာင္ၾကိဳးပမ္းခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
(၂) ေဂဟေဗဒ လွဳပ္ရွားမွဳ (Ecology movement)
ေဂဟေဗဒလွဳပ္ရွားမွဳေတြဟာ (၁၉၉၂) ခုႏွစ္မွာ က်င္းပတဲ့ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး ဆိုင္ရာ ညီလာခံမွာ စတင္ေပၚထြက္လာခဲ့တဲ့ လွဳပ္ရွားမွဳျဖစ္ပါတယ္။ ဒီညီလာခံကို ေနာက္ပိုင္းမွာ Earth Summit အျဖစ္ လူအမ်ားက ေခၚတြင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီညီလာခံဟာ ႏိုင္ငံေတာ္အၾကီးအကဲမ်ားကို သာမက တကမၻာလံုးက အစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႕အစည္း (အန္ဂ်ီအို) မ်ားစြာကို ေဂဟေဗဒ လွဳပ္ရွားမွဳေတြအတြက္ ဆြဲေဆာင္သိမ္းသြင္းႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ အန္ဂ်ီအိုအဖြဲ႕ေတြက Earth Charter ကို ေရးဆြဲအတည္ျပဳခဲ့ၾကပါတယ္။ ေဂဟေဗဒေရးရာေတြဟာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳရဲ႕ အျခားရွဳေထာင့္ မ်ားျဖစ္တဲ့ အၾကမ္းမဖက္ေရး၊ လက္နက္ဖ်က္သိမ္းေရး၊ က်ားမတန္းတူညီမွ်ေရး၊ ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္းက် ပါ၀င္ခြင့္၊ သတင္းအခ်က္အလက္ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြနဲ႕လဲ ဆက္ႏြယ္မွဳရွိပါတယ္။ ေဂဟေဗဒေရးရာ လွဳပ္ရွားမွဳေတြကို မီဒီယာမ်ားက စိတ္၀င္တစားရွိၾကပါတယ္။
(၃) လူ႕အခြင့္အေရးလွဳပ္ရွားမွဳ (Movement for human rights)
လူ႕အခြင့္အေရးလွဳပ္ရွားမွဳေတြဟာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳထြန္းကားေရးအတြက္ အထူးေကာင္းမြန္တဲ့ လွဳပ္ရွားမွဳေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ လွဳပ္ရွားမွဳေတြရဲ႕ အေျခခံက (၁၉၄၈) ခုႏွစ္၊ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ အေထြေထြညီလာခံက ျပဌာန္းခဲ့တဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္းၾကီး ျဖစ္တာေၾကာင့္ပါ။ Amnesty International စတဲ့ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ႕ လွဳပ္ရွားမွဳ မ်ားေၾကာင့္ လူ႕အခြင့္အေရးကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး၊ က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္မွဳမ်ားအား ဆန္႕က်င္ေရး စတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြမွာ ကမၻာ့လူသားမ်ားက တက္ၾကြစြာ ပါ၀င္လာခဲ့ၾကပါတယ္။
(၄) အလုပ္သမားသမဂၢလွဳပ္ရွားမွဳ (trade union movement)
အလုပ္သမားသမဂၢလွဳပ္ရွားမွဳေတြမွာ လူသားေတြရဲ႕ အေျခခံအခြင့္အေရးေတြျဖစ္တဲ့ က်န္းမာေရး အခြင့္အလမ္း၊ သင့္ေလ်ာ္ေသာ လူေနမွဳ အဆင့္အတန္း၊ အလုပ္လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ အနားယူအပန္းေျဖခြင့္၊ လစာျပည့္ ခြင့္ရက္ စတာေတြ ရရွိေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ၾကတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အလုပ္သမား လွဳပ္ရွားမွဳေတြဟာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ထြန္းကားေရးကို ဦးတည္ေစပါတယ္။ ဒါတင္မကပဲ အလုပ္သမားလွဳပ္ရွားမွဳေတြဟာ အျခားလူမွဳလွဳပ္ရွားမွဳေတြအတြက္လဲ အေထာက္အကူျပဳခဲ့ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု civil rights movement မွာ ခ်ီတက္ပြဲေတြကို စီစဥ္ခဲ့သူ ေတြဟာ အလုပ္သမား တက္ၾကြလွဳပ္ရွားသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အလုပ္သမားလွဳပ္ရွားမွဳနဲ႕ လူမွဳ လွဳပ္ရွားမွဳေတြအၾကားက ဆက္ႏြယ္မွဳကလဲ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳကို ရွင္သန္ထြန္းကားေစခဲ့ပါတယ္။
(၅) ဒီမိုကေရစီ လွဳပ္ရွားမွဳ (Democracy movement)
ဒီမိုကေရစီ လွဳပ္ရွားမွဳေတြကလဲ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ ထြန္းကားလာေစေရးကို အေထာက္အကူျပဳ ခဲ့ပါတယ္။ ေတာင္အာဖရိက ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းမွဳနဲ႕ ဖိလစ္ပိုင္ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္းမွဳေတြမွာ အၾကမ္းမဖက္လွဳပ္ရွားမွဳမ်ားက ေအာင္ပြဲခံခဲ့တာေၾကာင့္၊ ဒီမိုကေရစီအေရး လွဳပ္ရွားမွဳေတြမွာ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ အၾကမ္းမဖက္လမ္းစဥ္ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္ေရး ဆိုတဲ့ မဟာဗ်ဴဟာက ကမၻာတ၀ွမ္းကို ပ်ံ႕ႏွံ႕သြားခဲ့ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာအေပၚ အေျခမတည္ပဲ၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳကို အေျခတည္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ လွဳပ္ရွားမွဳ လွိဳင္းလံုးသစ္တခုကလဲ ထပ္မံ ေပၚထြက္လာပါတယ္။ ဒီလွိဳင္းလံုးသစ္ထဲမွာ ပါ၀င္တဲ့ နည္းလမ္းတခုကေတာ့ ဘတ္ဂ်က္ခ်မွတ္ေရးဆြဲမွဳ လုပ္ထံုး (participatory budgeting) ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို စပိန္ဘာသာနဲ႕ presupuesto participativo လို႕ ေခၚဆိုျပီး၊ ေပၚတူဂီဘာသာနဲ႕ orçamento participativo လို႕ ေခၚဆိုပါတယ္။ ဒီနည္းလမ္းကို ေတာင္အေမရိကႏိုင္ငံေတြမွာ စတင္က်င့္သံုးခဲ့ျပီး၊ အခုဆိုရင္ ကမၻာတ၀ွမ္းလံုးကို ပ်ံ႕ႏွံ႕ေရာက္ရွိေနျပီ ျဖစ္ပါတယ္။
(၆) အမ်ိဳးသမီးလွဳပ္ရွားမွဳ (Women movement)
အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳထြန္းကားလာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့တာေတြထဲမွာ အေရးပါတဲ့ ေနာက္ထပ္လွဳပ္ရွားမွဳကေတာ့ အမ်ိဳးသမီးလွဳပ္ရွားမွဳပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ မဲေပးပိုင္ခြင့္၊ ပါလီမန္အမတ္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခံပိုင္ခြင့္နဲ႕ အစိုးရအဖြဲ႕၀င္ အျဖစ္ ပါ၀င္ခြင့္ေတြ ရရွိလာမွဳဟာ အရပ္ဘက္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ လွဳပ္ရွားမွဳေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးအခြင့္အလမ္းမ်ား ဆိုင္ရာ လွဳပ္ရွားမွဳဟာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳရဲ႕ အျခားရွဳေထာင့္မ်ားနဲ႕ ဆက္ႏြယ္ေနပါတယ္။ ကမၻာတ၀ွမ္းက ျငိမ္းခ်မ္းေရး ယဥ္ေက်းမွဳ စီမံခ်က္ေတြ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္မွဳမ်ားအရ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးေသာ အလုပ္သမားလူတန္းစား အမ်ိဳးသမီးမ်ားအၾကားမွာ ကြန္ယက္မ်ား ေပၚထြက္ လာျခင္းဟာ လူမွဳဘ၀ ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ အင္အားၾကီးေသာ တြန္းအားေတြ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးလွဳပ္ရွားမွဳမ်ားနဲ႕ ကြန္ယက္မ်ားဟာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမွဳေရး ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ကို ျမွင့္တင္ေပးႏိုင္ျပီး၊ တိုင္းျပည္အတြက္ အင္အားကိုလဲ ျဖစ္ေစပါတယ္။
(၇) ႏိုင္ငံတကာ နားလည္မွဳ၊ သည္းခံခြင့္လႊတ္မွဳႏွင့္ ေသြးစည္းညီညြတ္မွဳ (International understanding, tolerance and solidarity)
ကမၻာတ၀ွမ္းက လူငယ္အဖြဲ႕အစည္း (၄၇၅) ဖြဲ႕အေၾကာင္းကို ေလ့လာျပီး၊ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားတဲ့ " ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ အတြက္ လူငယ္မ်ား (၂၀၀၆)” ဆိုတဲ့ အစီရင္ခံစာမွာ ႏိုင္ငံတကာ ေသြးစည္းညီညြတ္ေရးအတြက္ လူငယ္မ်ား ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ လွဳပ္ရွားမွဳအမ်ိဳးအစားမ်ားကို ေဖာ္ျပ ထားပါတယ္။ ဒီလွဳပ္ရွားမွဳေတြကေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ ကြန္ဂရက္မ်ား၊ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊ ကြန္ဖရင့္မ်ားႏွင့္ အလုပ္ရံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊ ႏိုင္ငံျခားဆရာမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ပါ၀င္ေသာ တကၠသိုလ္သင္တန္းမ်ားႏွင့္ ေႏြရာသီသင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ျခင္း၊ ႏိုင္ငံတကာ နားလည္မွဳကို ျမွင့္တင္ေပးႏိုင္ေသာ သင္ရိုးညႊန္းတန္းမ်ား ျပဌာန္းျခင္း၊ စာအုပ္စာတမ္းမ်ား ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ျခင္း၊ ႏိုင္ငံတကာ ယဥ္ေက်းမွဳပြဲေတာ္မ်ား၊ အႏုပညာပြဲေတာ္မ်ားႏွင့္ ရုပ္ရွင္ပြဲေတာ္မ်ား က်င္းပျခင္း၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာ ဆရာျဖစ္သင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ျခင္း၊ ဘာသာေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအၾကား ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရး ေပၚထြန္းလာေရးအတြက္ ႏိုင္ငံတကာ ဘာသာေရး ကြန္ဖရင့္မ်ား က်င္းပျခင္း၊ ပဋိပကၡျဖစ္ပြားရာ ေနရာေဒသမ်ားတြင္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး မစ္ရွင္မ်ား တည္ေထာင္လွဳပ္ရွားျခင္း၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးခရီးစဥ္မ်ား ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း၊ ႏိုင္ငံတကာ လူငယ္ေလ့က်င့္ေရးသင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ျခင္း၊ ႏိုင္ငံတကာ လူငယ္မ်ားအၾကား ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊ အေတြးအျမင္မ်ားအား ဖလွယ္ရန္ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာမ်ား ဖန္တီးျခင္း စတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလိုလွဳပ္ရွားမွဳေတြသာမကပဲ ေရြးေကာက္ခံကိုယ္စားလွယ္မ်ားနဲ႕ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းအားျဖင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳ တည္ေဆာက္ေရးမွာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ပူးေပါင္းပါ၀င္မွဳ၊ တက္ၾကြမွဳေတြကို ေဆာင္က်ဥ္းေပးႏိုင္ပါတယ္။ စစ္ပြဲယဥ္ေက်းမွဳ (culture of war) မွ လြတ္ကင္းေသာ ကမၻာ့အစီအမံသစ္တခု ေပၚထြက္လာေရးအတြက္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားနဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမ်ား၊ ပါလီမန္မ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွသာ ေအာင္ျမင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
နိဂံုး
(၁၉၉၅) ခုႏွစ္မွာ ယူနက္စကိုက ထုတ္ေ၀တဲ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳဆိုင္ရာ သုေတသနစာအုပ္မွာ ပညာရွင္ David Adams ေရးသားခဲ့တဲ့ စာပိုဒ္ေလးတခုနဲ႕ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုပါတယ္။
"စစ္ပြဲယဥ္ေက်းမွဳမွ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယဥ္ေက်းမွဳကို အေျခခံေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းသို႕ ေျပာင္းလဲမွဳ ဟာ လူသားသမိုင္းရဲ႕ ေျပာင္းလဲမွဳေတြအားလံုးထဲမွာ အၾကီးမားဆံုးနဲ႕ အခက္ခဲဆံုး ေျပာင္းလဲမွဳ တခုျဖစ္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို ေျပာင္းလဲမွဳကို ေဆာင္က်ဥ္းေပးဖို႕အတြက္ အာဏာရဲ႕ ဗဟို ခ်က္မ မွာ ရွိေနသူမ်ားကအစ၊ ေ၀လံေခါင္ဖ်ားတဲ့ ရြာငယ္ေလးေတြက လူမ်ားအဆုံး၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ယဥ္ေက်းမွဳေျပာင္းလဲေရးျဖစ္စဥ္မွာ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္"
ရည္ညႊန္းကိုးကား။ ။
Adams, D. (1991). The Seville Statement on Violence: Preparing the Ground for the Constructing of Peace. UNESCO.
Adams, D. (1995). UNESCO and a Culture of Peace: Promoting a Global Movement
de Rivera, Joseph, ‘Assessing the Basis for a Culture of Peace in Contemporary Societies,’ 2004 Journal of Peace Research, Vol. 41, No. 5, 2004, pp. 531–548.
Galtung, J. (1996). Peace by Peaceful Means. Sage Publications.
Joseph, de Rivera (2004)’A Template for Assessing Cultures of Peace’, Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 10:2,125 — 146
Lacayo Parajon, F., M. Lourenço and D. Adams. (1996). The Unesco Culture Of Peace Programme in El Salvador: An Initial Report. The International Journal of Peace Studies. 1 (2): 1-20.
Lerner, J. and Schugurensky, D. (2005). Learning Citizenship and Democracy through Participatory Budgeting: The Case of Rosario, Argentina.
Manifesto 2000. Available only on Internet at
http://www3.unesco.org/iycp/uk/uk_sum_manifesto2000.htm
Roche, D. (2003). The Human Right to Peace. Ottawa: Novalis.
UNESCO (1992). Co-operation to promote a culture of peace. Executive Board Document 140 EX/28.






ျပိဳင္တူတြန္းလွ်င္ ေရႊ ့ႏိုင္သည္ ။

No comments: