နိဒါန္း
စစ္ေအးတိုက္ပြဲလြန္ကာလရဲ႕
အဆိုး၀ါးဆံုးသြင္ျပင္လကၡဏာတရပ္ဟာ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားနဲ႕
မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္ေရးဆြဲမွဳေတြကို စစ္ေအးတိုက္ပြဲကာလမွာတုန္းကထက္
ပိုျပီးခက္ခဲနက္နဲေစတဲ့ မေရရာမေသခ်ာမွဳမ်ား (uncertainties) နဲ႕ ရွဳပ္ေထြးမွဳမ်ား (complexities)
ေရာျပြန္းေနေသာ လံုျခံဳေရး၀န္းက်င္ (security environment) ျဖစ္ေၾကာင္း
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ပညာရွင္မ်ားက ေဖာ္ထုတ္ေရးသားခဲ့ၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံမ်ားအၾကားမွာ စစ္အင္အားသံုးက်ဴးေက်ာ္မွဳေတြက ေလ်ာ့နည္းသြားေပမယ့္
လက္နက္အင္အားျပိဳင္ဆိုင္တိုးခ်ဲ႕တပ္ဆင္မွဳေတြက ရပ္တန္႕သြားျခင္း မရွိပါဘူး။
ေျမပိုင္နက္၊ ေရပိုင္နက္၊ ေ၀ဟင္ပိုင္နက္ဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမွဳေတြ၊
စစ္အင္အားျပိဳင္ဆိုင္မွဳေတြနဲ႕ ေခတ္မွီလက္နက္မ်ား တိုးခ်ဲ႕တပ္ဆင္မွဳေတြက
ႏိုင္ငံအမ်ားစုရဲ႕ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမူ၀ါဒေတြမွာ ထိပ္ဆံုးကေန ေနရာယူထားဆဲပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္ရာဇ၀တ္မွဳေတြျဖစ္တဲ့
အၾကမ္းဖက္မွဳ (terrorism)၊ မူးယစ္ေဆး၀ါးထုတ္လုပ္ ေရာင္း၀ယ္ ေဖာက္ကားမွဳ (illicit
drug production and trade)၊ လူကုန္ကူးမွဳ (human trafficking) နဲ႕
လက္နက္ကုန္ကူးမွဳ (arms trafficking) ျပႆနာေတြကလဲ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးကို
ျခိမ္းေခ်ာက္လ်က္ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးမတည္ျငိမ္မွဳ (political instability)၊
ျပည္တြင္းစစ္ (civil wars)၊ လူဦးေရအဆမတန္တိုးပြားမွဳ၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳ (poverty
reduction)၊ အဂတိလိုက္စားမွဳ (corruption) နဲ႕ ေကာင္းမြန္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရး
အားနည္းမွဳ (lack of good governance) စတဲ့ ျပႆနာေတြကလဲ တိုင္းျပည္အမ်ားစုရဲ႕
ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (state and society) ကို တိုက္ရိုက္
ျခိမ္းေခ်ာက္လ်က္ရွိပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
(National Security) ဆိုရာ၀ယ္
John Schlesser
ဆိုသူက အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုတာ အစိုးရတရပ္အေနနဲ႕ ျပည္သူလူထုကို
၀န္ေဆာင္မွဳေပးရမယ့္ ပထမဦးဆံုးနဲ႕ အေရးၾကီးဆံုး ျပည္သူ႕၀န္ေဆာင္မွဳျဖစ္တယ္လို႕
သတ္မွတ္ ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို က်ဥ္းေျမာင္းေသာ
ရွဳေထာင့္နဲ႕ က်ယ္ျပန္႕ေသာ ရွဳေထာင့္ႏွစ္မ်ိဳးနဲ႕ ရွဳျမင္သံုးသပ္ၾကပါတယ္။
စစ္ေအးတိုက္ပြဲကာလ တေလွ်ာက္မွာ ႏိုင္ငံ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ
က်ဥ္းေျမာင္းေသာရွဳေထာင့္ကို အသံုးျပဳခဲ့ၾကျပီး၊ စစ္ေအးတိုက္ပြဲလြန္ကာလ မွာေတာ့
က်ယ္ျပန္႕ေသာ ရွဳေထာင့္ကို အသံုးမ်ားလာပါတယ္။
က်ဥ္းေျမာင္းေသာ
ရွဳေထာင့္အရ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုတာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ျငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႕ လံုျခံဳေရးကို
ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ ထိပါး ျခိမ္းေခ်ာက္ခံရျခင္းမွ ကင္းေ၀းေစရန္ စစ္တပ္၊ ရဲ၊
ေထာက္လွမ္းေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ကာကြယ္ေပးျခင္းနဲ႕ ဆက္စပ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္
Edmonds ဆိုသူက အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးကို ျပည္တြင္း (သို႕မဟုတ္)
ျပည္ပျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ျခင္း၊ သင့္ေလ်ာ္ေသာ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား
ခ်မွတ္ေရးဆြဲျခင္း၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားခ်မွတ္ျခင္းႏွင့္ အေကာင္အထည္
ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုတာ coercion (ဥပမာ- The use of force) နဲ႕ intrusion (ဥပမာ-
The use of secret intelligence) ပါ၀ါမ်ားနဲ႕ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ကမၻာ့ကုလသမဂၢရဲ႕
အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး ဆိုတာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ
ျငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႕ တည္ျငိမ္ ေအးခ်မ္းမွဳ ရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းပဲ ျဖစ္ျပီး၊
ဒီလိုေဆာင္ရြက္ရာမွာ အင္အားသံုးေျဖရွင္းမွဳနဲ႕ တျခား power instruments မ်ားကို
မွ်တေအာင္ ခ်ိန္ဆဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
က်ယ္ျပန္႕ေသာရွဳေထာင့္အရ
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုၾကရာမွာ လံုျခံဳေရးရာနဲ႕ ဆက္စပ္ ေနတဲ့
ႏိုင္ငံသားခံယူခြင့္ (citizenship)၊ စီးပြားေရးရာလံုျခံဳေရး (economic security)၊
ပတ္၀န္းက်င္ လံုျခံဳေရး (environmental security)၊ လူသားလံုျခံဳေရး (human
security) စတာေတြကိုပါ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပၾကပါတယ္။ Stephen Krasner က
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး ဆိုရာမွာ မူလရည္မွန္းခ်က္ ျဖစ္တဲ့ ကာကြယ္ေရး၊ ျပည္ထဲေရး
ကိစၥေတြ တင္မကပဲ၊ စီးပြားေရးလံုျခံဳေရး စတဲ့ တန္ဖိုးေတြပါ
ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္ေၾကာင္း၊ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မွဳ ေနာက္က်ေႏွးေကြးေနတဲ့
ႏိုင္ငံေတြ မွာေတာ့ စီးပြားေရးဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရးဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး ရည္မွန္းခ်က္ ျဖစ္သင့္ ေၾကာင္း ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
အခ်ိဳ႕ေသာ
ဖြံ႕ျဖိဳးျပီး ႏိုင္ငံၾကီးေတြမွာေတာ့ တဦးခ်င္းလံုျခံဳေရး၊
သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္လံုျခံဳေရးနဲ႕ လူသားလံုျခံဳေရးေတြနဲ႕ ဆက္စပ္တဲ့
ေျမဆီလႊာေျခာက္ခန္းမွဳ၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ျပဳန္းတီးမွဳ၊ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားမွ
ေရၾကီးမွဳ၊ ကမၻာၾကီးပူေႏြးလာမွဳ၊ တန္းတူညီမွ်ျခင္း မရွိမွဳ၊ ပညာေရးအဆင့္အတန္း၊
ကူးစက္ေရာဂါမ်ား စတာေတြကိုပါ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမဟာဗ်ဴဟာမ်ား ေရးဆြဲရာမွာ
ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပၾကပါတယ္။
၂၁ ရာစုကာလ၊
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို ေလ့လာသူပညာရွင္မ်ားကေတာ့ ႏိုင္ငံအမ်ားစုရဲ႕
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမွာ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ့္ ပဓာနက်ေသာ အေျခခံ အခ်က္ေလးခ်က္
ရွိေၾကာင္း ေရးသားခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေလးခ်က္ကေတာ့ အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရး (Safety)၊
ကိုယ္ပိုင္ ျပဌာန္းခြင့္ (autonomy)၊ အမ်ိဳးသား ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး (Development)
နဲ႕ အုပ္စိုးမွဳ (rule) တို႕ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရး
ဆိုရာမွာ တိုက္ခိုက္ခံရမွဳမွ ကင္းေ၀းေရး ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံသားမ်ား အေနနဲ႕ အႏၱရာယ္
ကင္းရွင္းစြာနဲ႕ မိမိတို႕ဘ၀ ကံၾကမၼာကို ကိုယ္တိုင္ ဖန္တီးႏိုင္ေရးျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ကာကြယ္ေပးဖို႕ တပ္မေတာ္ဆိုတာ ရွိရပါတယ္။ ရာဇ၀တ္မွဳမ်ား
ေလ်ာ့ပါးေစဖို႕ ဥပေဒဘက္ေတာ္သား ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္ ေတြရွိရပါတယ္။ ဒုတိယအခ်က္ျဖစ္တဲ့
ေအာ္တိုေနာ္မီဆိုရာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရဟာ ျပည္ပ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမွဳကင္းတဲ့
အစိုးရတရပ္ျဖစ္ရပါမယ္။
ေနာက္တခ်က္ျဖစ္တဲ့
အမ်ိဳးသားဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး ဆိုတာက စီးပြားေရး၊ လူမွဳေရး၊ ပညာေရးနဲ႕ ႏိုင္ငံေရး
တိုးတက္မွဳမ်ားကို ဆိုလိုတာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးတခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံအုပ္စိုးမွဳပါ။
အစိုးရတရပ္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္ရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ၊ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊ တရားစီရင္ေရး အာဏာသံုးရပ္ကို စနစ္တက်
က်င့္သံုးေဆာင္ရြက္မွဳ ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ ေလးခ်က္ကို ၂၁ ရာစု
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ေရးဆြဲရာမွာ ႏိုင္ငံအမ်ားစုက ထည့္သြင္း
စဥ္းစားလာၾကပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာ
ႏိုင္ငံတကာစစ္ေရးနဲ႕
ကာကြယ္ေရးဆိုင္ရာ စြယ္စံုက်မ္းမွ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာဆိုတာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးနဲ႕
ျမွင့္တင္ေရး ဆိုင္ရာ ဦးတည္ခ်က္၊ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားကို
အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာ (state power) ယႏၱရားမ်ားကို စနစ္တက်
ေပါင္းစပ္အသံုးျပဳရန္ ေရးဆြဲထားေသာ စီမံခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ကမၻာေပၚမွာရွိတဲ့
ႏိုင္ငံအားလံုးမွာ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ကိုင္စြဲထားၾကပါတယ္။ အခ်ိဳ႕
မဟာဗ်ဴဟာမ်ားက implicit strategies မ်ားျဖစ္ျပီး၊ အခ်ိဳ႕ကေတာ့ explicit strategies
မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
Implicit strategy
ဆိုတာက အျခားႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕ ႏိုင္ငံတကာလံုျခံဳေရး၀န္းက်င္မွာ ပတ္သက္ဆက္စပ္ပံု
(ဥပမာ- ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ား၊ ႏိုင္ငံေတာ္ရည္မွန္းခ်က္မ်ားမွာ
၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မွဳမ်ား စသည္) ကို ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ျပီး၊ သင့္ေလ်ာ္တဲ့
မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါနဲ႕တေျပးညီ ခ်မွတ္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ-
စစ္ေအးတိုက္ပြဲကာလမွာတုန္းက အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရဲ႕ Implicit strategy ဟာ
၀ါေဆာစာခ်ဳပ္အဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕ deterrence ေပၚမွာ ဗဟိုျပဳထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္
စစ္ေအးတိုက္ပြဲလြန္ကာလေတြမွာေတာ့ ဒီလိုဗဟိုျပဳမွဳ နည္းပါးလာပါတယ္။
Explicit strategy
ဆိုတာကေတာ့ ႏိုင္ငံတကာလံုျခံဳေရး၀န္းက်င္မွာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အမ်ိဳးသား
လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ျပည့္မွီေအာင္ မည္သို႕မည္ပံု
ၾကိဳးပမ္းသြားမယ္ဆိုတာကို အမ်ားသို႕ အသိေပး ေၾကျငာ ထားခ်က္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
အခ်ိဳ႕အစိုးရမ်ားကေတာ့ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္ ေရးဆြဲျပီးတဲ့အခါ
အမ်ားျပည္သူနဲ႕ ႏိုင္ငံတကာကို တရား၀င္ အသိေပးေၾကျုငာ ထားတတ္ၾကပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို ေယဘုယ်အားျဖင့္ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးေကာင္စီမ်ားက
ေရးဆြဲေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးေကာင္စီမ်ားကိုေတာ့
သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမ်ားနဲ႕ အျခား
အစိုးရအမိန္႕ေၾကာ္ျငာစာမ်ားအရ ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ထားၾကျပီး၊ ပါ၀င္ေလ့ရွိတဲ့
အဖြဲ႕၀င္မ်ားကေတာ့ သမၼတ၊ ဒုသမၼတ၊ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္၊ ဒု၀န္ၾကီးခ်ဳပ္၊
ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ၾကီး၊ ကာကြယ္ေရး၀န္ၾကီး၊ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
သမၼတလက္ေထာက္ စတဲ့ ထိပ္တန္းႏိုင္ငံ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
အၾကံေပးအဖြဲ႕ကိုေတာ့
အမ်ိဳးသားေထာက္လွမ္းေရးႏွင့္ စစ္ဖက္ဆိုင္ရာ ေထာက္လွမ္းေရး အၾကီး အကဲမ်ား၊
ပညာရွင္မ်ားနဲ႕ ဖြဲ႕စည္းေလ့ရွိပါတယ္။ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ အေရးေပၚ
ျပႆနာမ်ား (အျခားႏိုင္ငံမ်ားမွ စစ္ေၾကျငာခံရျခင္း၊ အရွိန္အဟုန္ၾကီးေသာ
ျပည္တြင္းစစ္ ျဖစ္ပြားလာျခင္း၊ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္ခံရျခင္း) စတာေတြ
ျဖစ္ပြားလာတဲ့အခါ
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
ေကာင္စီက ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ ကြပ္ကဲတာ၀န္ေပးမွဳမ်ား ျပဳလုပ္ေလ့ ရွိၾကပါတယ္။
မဟာဗ်ဴဟာေရးဆြဲရာမွာ
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာ (National Security Strategy) ကို ကနဦး ေရးဆြဲျပီး၊
အမ်ိဳးသားကာကြယ္ေရး မဟာဗ်ဴဟာ (National Defence Strategy) နဲ႕ အမ်ိဳးသား
စစ္ေရးမဟာဗ်ဴဟာ (National Military Strategy) မ်ားကို ဆင့္ပြားေရးဆြဲၾကပါတယ္။
အျခား sub-strategies မ်ားျဖစ္တဲ့ အၾကမ္းဖက္မွဳတိုက္ဖ်က္ႏွိမ္နင္းေရးမဟာဗ်ဴဟာ
(National Strategy for Combating Terrorism) စသည္မ်ားကိုလဲ လိုအပ္ခ်က္နဲ႕အညီ
ထပ္မံေရးဆြဲေလ့ရွိၾကပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာမွာ အဓိက အခ်က္ၾကီး ေလးခ်က္ကို အေျခခံေရးဆြဲေလ့ရွိပါတယ္။ ပထမတခ်က္ကေတာ့
ႏိုင္ငံေရးဦးေဆာင္မွဳနဲ႕ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားကေန ဆင္းသက္လာတဲ့
တိုင္းျပည္တခုရဲ႕ vision ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယတခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕
အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြား (National Interests) မ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားေတြက vision ကို ထင္ဟပ္ေနရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအက်ိဳးစီးပြားေတြဟာ တိက်ျပီး၊ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ အေရးပါတဲ့ က႑မ်ား (အရင္းအျမစ္
လံုျခံဳေရး၊ တန္ဖိုးထားမွဳ စံႏွဳန္းမ်ား ထိန္းသိမ္းေရး၊ စီးပြားေရး ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး
စသည္မ်ား) ကို ျခံဳငံုမိဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
တတိယအခ်က္ကေတာ့
အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားမ်ားကို ျမွင့္တင္ေရးနဲ႕ တိုင္းျပည္ရဲ႕ power instruments
(သံတမန္၊ သတင္းအခ်က္အလက္၊ စစ္တပ္ႏွင့္ စီးပြားေရး စသည္မ်ား) ကို
သတ္မွတ္ေရြးခ်ယ္ရာမွာ အတားအဆီး၊ ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳ ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ အရာမ်ားကို
ဆန္းစစ္ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ စတုတၳအခ်က္ကေတာ့ power instruments မ်ားကို
စုစည္းသံုးျပဳျပီး၊ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကို
ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္မယ့္ မဟာဗ်ဴဟာ ခ်ဥ္းကပ္မွဳ (strategic approach) ကို
ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာဟာ တိုင္းႏိုင္ငံတခုအတြက္ အေရးၾကီးဆံုး မဟာဗ်ဴဟာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္ရာမွာ မွားယြင္းမွဳ တစံုတရာျဖစ္သြားခဲ့ရင္
တိုင္းျပည္ရဲ႕ စစ္ေရး၊ ကာကြယ္ေရး၊ ျပည္ထဲေရး လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားအားလံုးကို
သက္ေရာက္မွဳေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာနဲ႕
ပတ္သက္ျပီး ျပန္လည္ ဆန္းစစ္ခ်က္မ်ားကို စဥ္ဆက္မျပတ္ ျပဳလုပ္ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
ဒီလိုဆန္းစစ္ရာမွာ ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္တဲ့ အခ်က္မ်ား ကေတာ့
အစိုးရအဖြဲ႕အတြင္းမွ
မည္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမဟာဗ်ဴဟာ ေရးဆြဲရန္ တာ၀န္ရွိသနည္း။
အစိုးရမဟုတ္ေသာ မည္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာ
ေရးဆြဲျခင္းတြင္ ပါ၀င္ပတ္သက္သနည္း။
ဥပေဒျပဳအာဏာရွိသူမ်ားမွ
အသိအမွတ္ျပဳလက္ခံထားျခင္း ရွိပါသလား။
မဟာဗ်ဴဟာမွာ
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးကို ျခိမ္းေခ်ာက္ေနေသာ အခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ျပထားျခင္း ရွိပါသလား။
မည္သည့္အတိုင္းအတာအထိ ေဖာ္ျပထားသနည္း။
မဟာဗ်ဴဟာမွာ
စစ္တပ္ဖြဲ႕စည္းပံုမ်ားကို ရည္ညႊန္းထားခ်က္ ရွိပါသလား။
မဟာဗ်ဴဟာမွာ
အင္အားသံုးေျဖရွင္းျခင္းဆိုင္ရာ မူ၀ါဒမ်ား ပါရွိပါသလား။
မဟာဗ်ဴဟာေရးဆြဲရာမွာ
သင့္ေလ်ာ္ေသာ ရည္ညြန္းကိုးကား စာအုပ္စာတမ္းမ်ားကို အသံုးျပဳခဲ့ျခင္း ရွိပါသလား။
စတာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မူ၀ါဒမ်ား
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာကို ခ်မွတ္ေရးဆြဲျပီးတဲ့အခါ၊ ဒီမဟာဗ်ဴဟာကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ရမယ့္
မူ၀ါဒမ်ား ဆက္လက္ေရးဆြဲဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မူ၀ါဒမ်ားမွာ
ကာကြယ္ေရး မူ၀ါဒ (defence policy)၊ လံုျခံဳေရး မူ၀ါဒ (security policy)၊
ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒ (foreign policy)၊ စီးပြားေရး မူ၀ါဒ (economic policy)
စသည္မ်ား ပါ၀င္ျပီး၊ မူ၀ါဒမ်ားအၾကားမွာ နီးစပ္စြာ ဆက္ႏြယ္မွဳ ရွိပါတယ္။
ကာကြယ္ေရးမူ၀ါဒေတြက
ႏိုင္ငံရဲ႕ အေျခအေနေပၚ မူတည္ျပီး ကြဲျပားျခားနားမွဳေတြ ရွိပါတယ္။
ဘယ္လိုပဲကြဲျပားေပမယ့္ ကာကြယ္ေရးမူ၀ါဒ ေရးဆြဲျခင္းကိုေတာ့ ပထမဦးစြာ ျပဳလုပ္ရမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ကာကြယ္ေရး မူ၀ါဒမ်ား ေရးဆြဲျခင္းက အစျပဳလို႕၊
အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္း အဆင့္အထိ အစိုးရနဲ႕ စစ္တပ္တို႕အၾကားမွာ
နီးကပ္စြာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
အေရးကိစၥတခု
ျဖစ္ပြားလာခ်ိန္မွာ လိုအပ္တဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ား (strategic functions)
ကို ကာကြယ္ေရး မူ၀ါဒထဲမွာ တိက်စြာ ေရးဆြဲျပဌာန္းထားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္
ျပင္သစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ကာကြယ္ေရး မူ၀ါဒဟာ အစိုးရရဲ႕ စကၠဴျဖဴစာတမ္း (white paper) ထဲမွာ
ပါ၀င္ျပီး၊ ျဖစ္ပြားႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့ အေရးကိစၥမ်ားအတြက္ လိုအပ္တဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ
လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားကို ေဖာ္ျပထားရာမွာ၊ က်ဴးေက်ာ္တိုက္ခိုက္ခံရျခင္းနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့
scenarios ေျခာက္ခုကို ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ကာကြယ္ေရးမူ၀ါမ်ားေရးဆြဲရာမွာ
ႏိုင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရးကို သက္ေရာက္မွဳရွိေစတဲ့ အခ်က္မ်ားကို စံုလင္ေအာင္
ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ အဓိက သက္ေရာက္ေစတဲ့ အခ်က္မ်ားကေတာ့
ႏိုင္ငံေရးတည္ျငိမ္မွဳ၊ ျပည္သူ႕၀န္ေဆာင္မွဳေရးရာ ထိေရာက္မွဳ၊ လူမ်ိဳးစုေရးရာႏွင့္
ဘာသာေရးရာပဋိပကၡမ်ားႏွင့္ တင္းမာမွဳမ်ား၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ေရးရာ ျပႆနာမ်ား၊
ပထ၀ီႏိုင္ငံေရးအေျခအေန၊ သံတမန္ေရးရာ၊ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ား၏ စစ္အင္အား၊
ေဒသတြင္း စစ္ေရးပူးတြဲေဆာင္ရြက္မွဳမ်ား စတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ကာကြယ္ေရးမူ၀ါဒဟာ
ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးတည္ျငိမ္မွဳ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးမွဳ အေျခအေနေတြအေပၚမွာ
တိုက္ရိုက္ အခ်ိဳးက်စြာ မူတည္ပါတယ္။ တည္ျငိမ္ေသာ ႏိုင္ငံေရး ရာသီဥတု (stable
political climate) ကို ဖန္တီးႏိုင္ေရးအတြက္ ကာကြယ္ေရးအင္အားစုမ်ားရဲ႕ အခန္းက႑က
အေရးပါတဲ့အတြက္ ကာကြယ္ေရးမူ၀ါဒမ်ား ေရးဆြဲရာမွာ တည္ျငိမ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးရာသီဥတု
ဖန္တီးႏိုင္ေရးနဲ႕ တည္ျငိမ္မွဳကို ထိပါးေစေသာ အရာမ်ားကို တုန္႕ျပန္ေရးဆိုင္ရာ
မဟာဗ်ဴဟာ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ား ထည့္သြင္း စဥ္းစားထားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕
ျပည္သူ႕ေရးရာ၀န္ေဆာင္မွဳ က႑မ်ား (ေရေပးေ၀မွဳ၊ လွ်ပ္စစ္ေပးေ၀မွဳ၊ က်န္းမာေရး၊
ပညာေရး စသည္မ်ား) မွာ ထိေရာက္မွဳရွိျခင္းဟာ အစိုးရဲ႕ စြမ္းပကားကို
မီးေမာင္းထိုးျပေနတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီက႑မ်ားမွာ ထိေရာက္မွဳမရွိတဲ့အခါ
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို ျပည္သူလူထုက ယံုၾကည္မွဳကင္းမဲ့လာျပီး၊ အစိုးရဆန္႕က်င္ေရး
လွဳပ္ရွားမွဳေတြ ေပၚထြက္လာေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီအေျခ အေနေတြမွာ ကာကြယ္ေရးမူ၀ါဒနဲ႕
ပတ္သက္တဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားလဲ ရွိလာ တတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပည္သူ႕ေရးရာ
၀န္ေဆာင္မွဳက႑မ်ားရဲ႕ ထိေရာက္မွဳ အေျခအေနကို ကာကြယ္ေရးမူ၀ါဒမ်ား ေရးဆြဲရာမွာ
ထည့္သြင္းသံုးသပ္ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
လူမ်ိဳးစုေရးနဲ႕
ဘာသာေရးဆိုင္ရာ တင္းမာမွဳမ်ားကေနတဆင့္ ပဋိပကၡေတြ ၾကီးထြားလာတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္
ကာကြယ္ေရးမူ၀ါဒမ်ား ေရးဆြဲရာမွာ လူမ်ိဳးစုေရး ဒိုင္မင္းရွင္း (ethnic dimension)
နဲ႕ ဘာသာေရး ဒိုင္မင္းရွင္း (religious dimension) ေတြကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႕
လိုအပ္ပါတယ္။
သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အေရးကလဲ
၂၁ ရာစုရဲ႕ ကာကြယ္ေရး မူ၀ါဒမ်ားမွာ မရွိမျဖစ္ ထည့္သြင္း စဥ္းစားရမယ့္ အခ်က္တခ်က္
ျဖစ္လာပါတယ္။ ေျမဆီလႊာပ်က္သုဥ္းမွဳ၊ မိုးေခါင္ေရရွားမွဳ၊ သဘာ၀ ေဘးအႏၱရာယ္
သက္ေရာက္မွဳ၊ ရာသီဥတု ေျပာင္းလဲေဖာက္ျပန္မွဳ စတာေတြ ျဖစ္ပြားရာမွာ
ႏိုင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရးအင္အားစုမ်ားက အေရးေပၚအေျခအေန ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ရမယ့္ လုပ္ငန္း
တာ၀န္မ်ား ရွိတဲ့အတြက္ ကာကြယ္ေရး မူ၀ါဒမ်ားမွာ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့ scenario
မ်ားကို ေလ့လာသံုးသပ္ထားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
ေဒသတြင္း
စစ္ေရးပူးတြဲေဆာင္ရြက္မွဳမ်ားကလဲ collective peace and security အတြက္
အေရးၾကီးတဲ့အတြက္ ေဒသတြင္း စစ္ေရး၊ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ားနဲ႕
ကာကြယ္ေရးအင္အားစုမ်ားရဲ႕ ပါ၀င္ပတ္သက္ႏိုင္မွဳအခန္းက႑ဆိုင္ရာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို
ၾကိဳတင္ သံုးသပ္ထားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ဒီလိုအခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားထားတဲ့
ကာကြယ္ေရးမူ၀ါဒမ်ားကို မ်ားေသာအားျဖင့္ ကာကြယ္ေရး ၀န္ၾကီးဌာန တာ၀န္ရွိသူမ်ားနဲ႕
ပညာရွင္မ်ား ပူးတြဲေရးဆြဲေလ့ရွိျပီး၊ လံုျခံဳေရးေကာင္စီက အတည္ျပဳခ်မွတ္ေလ့ရွိပါတယ္။
ဒီလိုခ်မွတ္ထားတဲ့
Defence Policy Framework ကိုလဲ အေျခအေန ေျပာင္းလဲမွဳမ်ားႏွင့္တေျပးညီ စဥ္ဆက္မျပတ္
ေလ့လာသံုးသပ္မွဳမ်ား ျပဳလုပ္ဖို႕ လိုအပ္ျပီး၊ strategic diagnosis of the defence
sector ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းအားျဖင့္ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အမ်ိဳးသား အက်ိဳးစီးပြားကို
ထာ၀စဥ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးႏိုင္တဲ့ ကာကြယ္ေရးမူ၀ါဒကို အခ်ိန္နဲ႕ တေျပးညီ
အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
လံုျခံဳေရး မူ၀ါဒမ်ား ေရးဆြဲရာမွာ
ျပည္သူလူထုရဲ႕ လံုျခံဳေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ား ေခ်ာေမြ႕စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေရး၊
ႏိုင္ငံေတာ္အေရးေပၚကာလျဖစ္ပြားလာပါက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာျပိဳလဲမွဳ မျဖစ္ပြားေစရန္
လိုအပ္ေသာ ယႏၱရားမ်ား ထားရွိေရး၊ ႏိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရးကို အျခားစစ္ေရးမဟုတ္ေသာ
ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ားမွ ကာကြယ္ေရး စတာေတြကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
ဒါတင္မကပဲ ၂၁ ရာစု
ႏိုင္ငံေတာ္ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ားျဖစ္တဲ့ အၾကမ္းဖက္မွဳ၊ သဘာ၀ေဘး အႏၱရာယ္
က်ေရာက္မွဳဆိုင္ရာ ျပႆနာေတြ ျဖစ္ပြားလာခ်ိန္မွာ ျပည္တြင္း ျပည္ပ လံုျခံဳေရး
စြမ္းပကားမ်ားကို ေပါင္းစပ္အသံုးျပဳႏိုင္ေရးဆိုင္ရာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကိုလဲ ၾကိဳတင္
ေလ့လာသံုးသပ္ထားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ အျခား ႏိုင္ငံေတာ္မူ၀ါဒမ်ားျဖစ္တဲ့
ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒနဲ႕ စီးပြားေရး မူ၀ါဒမ်ားကလဲ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးနဲ႕
တိုက္ရိုက္ဆက္စပ္ေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အမ်ိဳးသား အက်ိဳးစိီးပြားကို ကာကြယ္
ေစာင့္ေရွာက္ေရး အေပၚမွာ အေျခခံျပီး ေရးဆြဲဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ် ဆန္းစစ္ခ်က္
အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်
ဆန္းစစ္ခ်က္မ်ား ျပဳလုပ္ရာမွာ အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့ အခ်က္တခုခ်င္းဆီရဲ႕
ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့ အတိုင္းအဆနဲ႕ သက္ေရာက္မွဳ ပဏာမေတြကို သံုးသပ္ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
အမ်ိဳးသား လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ အႏၱရာယ္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ် ဆန္းစစ္ခ်က္မွာ
ျဖစ္ရပ္သက္ေရာက္မွဳမ်ားကို စီးပြားေရးရာ ေနာက္ဆက္တြဲ အက်ိဳးဆက္မ်ား၊
ထိခိုက္ဒဏ္ရာရမွဳမ်ား၊ လူမွဳေရးရာ အေျခအေနမ်ား အေပၚ မူတည္ျပီး
ထည့္သြင္းစဥ္းခ်က္ေတြနဲ႕ ဆန္းစစ္ခ်က္ျပဳလုပ္ရန္ သတ္မွတ္ထားတဲ့
အခ်ိန္ကာလတခုအတြင္းမွာ ျဖစ္ရပ္ ျဖစ္ပြားႏိုင္ေခ်ေတြကို သံုးသပ္ခ်က္မ်ား
ပါ၀င္ပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
အႏၱရာယ္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ် ဆန္းစစ္ခ်က္မ်ားကို ျပဳလုပ္ၾကရာမွာ ႏိုင္ငံတခုခ်င္းစီ အလိုက္
အသံုးျပဳတဲ့ methodology ေတြ ကြဲျပားျခားနားပါတယ္။ ျဗိတိန္ႏိုင္ငံအပါအ၀င္
ကမၻာ့ႏိုင္ငံၾကီး အမ်ားစုကေတာ့ သက္ေရာက္မွဳ အတိုင္းအတာ (impact) နဲ႕ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်
အတိုင္းအဆ (Likelihood) တို႕အေပၚမွာ အေျခခံထားတဲ့ methodology (ပံု- ၁) ကို
အသံုးျပဳထားၾကပါတယ္။
ပံု (၁) ရဲ႕ ညာဘက္ထိပ္ဆံုးမွာ
ေဖာ္ျပထားတဲ့ အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မ်ားဟာ ျဖစ္ႏိုင္ေခ် အတိုင္းအဆမ်ား သာမက၊
သက္ေရာက္မွဳ အတိုင္းအတာလဲ ၾကီးမားပါတယ္။ ဒီလို အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မ်ားကို
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမဟာဗ်ဴဟာရဲ႕ high priorities စာရင္းမွာ ထည့္သြင္းသံုးသပ္ဖို႕
လိုအပ္ပါတယ္။ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်အတိုင္းအဆမ်ားနဲ႕ သက္ေရာက္မွဳ အတိုင္းအတာ နည္းပါးတဲ့
အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မ်ား ကိုေတာ့ low priorities စာရင္းမွာ ထည့္သြင္းေလ့ရွိပါတယ္။
အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ျခင္း၊ ဆန္းစစ္ျခင္းနဲ႕ ဦးစားေပးစာရင္း
ထည့္သြင္းသံုးသပ္ျခင္း ေတြဟာ အနာဂတ္ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ားနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ
သတိေပးခ်က္ (strategic notice) ကို လုပ္ေဆာင္ေပးႏိုင္တဲ့အတြက္
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးရဲ႕ ေရတို၊ ေရရွည္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားကို ျပည့္မွီေစႏိုင္ပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ် ဆန္းစစ္ခ်က္ဟာ မဟာဗ်ဴဟာ သံုးသပ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။
အနာဂတ္ေဟာစာတမ္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ေနာင္တခ်ိန္ ျဖစ္လာမယ့္
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ အႏၱရာယ္တရပ္ဟာ ဘယ္အခ်ိန္၊ ဘယ္ေနရာမွာ ျဖစ္ပြားလာမယ္
ဆိုတာကို ဘယ္သူမွ ေသခ်ာ သိႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ သို႕ေပမယ့္
အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မ်ားကို ၾကိဳတင္သံုးသပ္ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ထားျခင္း၊
ဦးစားေပးသတ္မွတ္ျခင္းနဲ႕ တုန္႕ျပန္ႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းေတြကို
ရွာေဖြထားျခင္းအားျဖင့္ အမ်ိဳးသား လံုျခံဳေရးကို တစံုတရာအတိုင္းအတာတခုအထိ
ေဆာင္က်ဥ္းေပးႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
နိဂံုး
ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕
ရွင္သန္ရပ္တည္ေရးအတြက္ သက္ဆိုင္ရာ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားေတြကို အစိုးရ၊ စစ္တပ္၊
ျပည္သူ ဆိုတဲ့ “eternal trinity” သံုးရပ္စလံုးက ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ တာ၀န္ရွိျပီး၊
အစိုးရတရပ္အေနနဲ႕ ျပည္သူလူထုကို ၀န္ေဆာင္မွဳေပးရမယ့္ ပထမဦးဆံုးနဲ႕ အေရးၾကီးဆံုး
ျပည္သူ႕၀န္ေဆာင္မွဳဟာ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို၀န္ေဆာင္မွဳေပးရာမွာ
ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာ (state power) ယႏၱရားမ်ားကို စနစ္တက်
ေပါင္းစပ္အသံုးျပဳႏိုင္ေရးအတြက္ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာ (National Security
Strategy) ကို အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးေကာင္စီက ခ်မွတ္ေရးဆြဲဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
ဒီမဟာဗ်ဴဟာကို ထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရး အတြက္
ရွဳပ္ေထြးေ၀၀ါးမွဳမ်ား မရွိေသာ တိက်ေသခ်ာတဲ့ ကာကြယ္ေရးမူ၀ါဒ၊ လံုျခံဳေရးမူ၀ါဒ၊
ႏိုင္ငံျခားေရး မူ၀ါဒနဲ႕ စီးပြားေရး မူ၀ါဒေတြကိုလဲ ျပဌာန္းဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
ဒီမူ၀ါဒမ်ားမွာ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ အႏၱရာယ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မ်ားကို
မည္သို႕မည္ပံု တုန္႕ျပန္ေဆာင္ရြက္ရန္ မဟာဗ်ဴဟာ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားကို တိက်စြာ
ေဖာ္ျပလမ္းညႊန္ထားျခင္း၊ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေလ့လာ ဆန္းစစ္ျခင္း၊
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးအတြက္ အစိုးရ၊ စစ္တပ္၊ ျပည္သူမ်ားရဲ႕ အခန္းက႑မ်ားကို
လူအမ်ားသို႕ အသိေပးေျပာၾကားျခင္း စသည္တို႕ကို လုပ္ေဆာင္ရန္ အေရးၾကီးလွပါေၾကာင္း
ေရးသား တင္ျပအပ္ပါတယ္။
ရည္ညြန္းကိုးကား-
Barnett, Thomas
P.M. (2004) The Pentagon’s New Map: War and Peace in the Twenty-First Century. New York: G.P. Putnam’s
Sons
Baylis, J. et. Al
(2002) Strategy in the Contemporary World, Oxford, OUP
Betts, R. (2000)”
Is Strategy an illusion?” International Security, Vol. 25, No.2, Fall 2000
Campbell, KurtM.,
andMichael E. O’Hanlon. Hard Power: The New Politics of National Security, New York: Basic Books
Drew, Dennis M.,
and Donald M. Snow (2006) Making Twenty-First-Century Strategy: An Introduction
to Modern National Security Processes and Problems. Maxwell Air Force Base: Air University
Press
Edmonds, M. (1971) “Armed
Forces and the National Security System: The meaning and basics of compliance”,
in ed. Holloway, D., European Military Institutions, USSG, Edinburgh
Erica-Irene, A. (1990)
Freedom of the individual under Law: An analysis of Article 29 of the Universal
Declaration of Human Rights, Human Rights Study Series No.3, UN publications
Karesner, S. (1983)
“National security and Economics”, in Trout, T., Herf, J. (eds) National
Security Affairs, New Brunswick:
Transaction Books
International
Military and Defense Encyclopedia (1993), pp. 2577-78. NY: Brassey’s (US)
Luttwak, E. (1987)
Strategy : The Logic of War and Peace, Harvard, Belknap
Liddell Hart, B. H.
(1967) Strategy: The Indirect approach, London,
Faber & Faber
Murray, W. et. al. (1994) The
Making of Strategy: Rulers, States & Wars, Cambridge,
Cambridge University Press
Paret, P. (ed)
(1986) Makers of modern strategy from Machiavelli to the Nuclear age, Princeton
University Press
Pearce &
Robinson (1997) Strategic Management: Formulation, Implementation and Control, London, IRWIN
Remark by John Schllesser,
Quoted in Fitz-Gerald, A. (2007) Developing in a Comprehensive approach to
national security, Chatham House Debate, 21 Feb 2007
No comments:
Post a Comment