ဗိႆႏိုး


ဗိႆနိုးၿမိဳ႕ေဟာင္း ေျမပံု
ဗိႆနိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းသည္ မေကြးခရိုင္ ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕၏ အေနာက္ဖက္ ၁၁ မိုင္ခန႔္ကြာေဝးေသာ ကုကၠိဳခြရြာ၏ ေျမာက္ဖက္တြင္ ကပ္လ်က္တည္ရွိသည္။ ေတာင္တြင္းႀကီးမွ မေကြးသို႔သြားေသာ ေမာ္ေတာ္ကားလမ္းသည္ ဗိႆနိုးၿမိဳ႕၏ အေရွ႕ေတာင္ေထာင့္၌ ရွိသည့္ ၿမိဳ႕ရိုးႏွစ္ဖက္ကို ေဖာက္ထြင္းသြားသည္။ ၅ ေပခန႔္ အျမင့္သာလၽွင္ က်န္ရစ္ေသာ အုတ္ၿမိဳ႕ရိုးသည္ ဗိႆနိုးၿမိဳ႕၏ ေျမာက္ဖက္၊ အေရွ႕ဖက္ႏွင့္ ေတာင္ဖက္တို႔၌သာ စတုရန္း မက်တက် ဝိုင္းရံလ်က္ရွိသည္။ ၿမိဳ႕ရိုးတစ္ဖက္၏ အလားသည္ ၁ မိုင္ႏွင္ ၆ ဖာလုံခန႔္မၽွ ရွည္လ်ားသည္။ အေနာက္ဖက္၌ကား ၿမိဳ႕ရိုးအစအနကိုမၽွ မေတြ႕ရေခ်။ ယခုအခါ ေတြ႕ရေသာ အင္းႀကီးႏွင့္ ႀကိဳးၾကာကန္တို႔သည္ ေရွးယခင္က ဆက္စပ္ေန၍ အေနာက္ဖက္မွ ေရက်ဳံးသဖြယ္ တည္ရွိခဲ့ဟန္တူသည္။ ၿမိဳ႕တြင္း၌ ကုန္းေျမသည္ အေရွ႕မွ အေနာက္သို႔ အတန္ငယ္ ေလ်ာဆင္းေနသည္မွ အပ ပတ္ဝန္းက်င္တဝိုက္မွာ ျပန႔္ျဖဴးလ်က္ရွိသည္။ ၿမိဳ႕ရိုးအတြင္း၌ကား အေနာက္ေျမာက္ေထာင့္၌ တည္ရွိေသာ အင္းရြာႀကီးသာလၽွင္ လူေနရပ္ကြက္အျဖစ္ ျမင္ရေလသည္။ ၿမိဳ႕ရိုးမွာ မူလ၌ တဖက္တြင္ ၿမိဳ႕ေပါက္ ၃ ေပါက္စီရွိေသာ္လည္း ယခုအခါ လွည္းလမ္းေၾကာင္းမ်ား ေဖာက္ထားေသာ အေပါက္ငယ္မ်ားေၾကာင့္ ပ်က္စီးပိုင္းျပတ္လ်က္ ရွိသည္။ ၿမိဳ႕၏ အလယ္ဗဟိုမွ အေနာက္ေျမာက္သို႔ အနည္းငယ္ယြန္းေသာ ေနရာတြင္ ေတာင္ေျမာက္ အလ်ား ကိုက္ ၅၀၀ ခန႔္ႏွင့္ အေရွ႕အေနာက္ အနံ ကိုက္ ၄၀၀ ခန႔္ရွိသည့္ အုတ္ရိုးေဟာင္းမို႔မို႔ ဝိုင္းရံေနေသာ ေနရာမွာ နန္းေတာ္ကုန္း ျဖစ္သည္ဟု အဆိုရွိသည္။ နန္းေတာ္ကုန္းေပၚ၌ အုတ္ရိုးအကန႔္မ်ားႏွင့္ အေဆာက္အအုံေဟာင္း ေနရာမ်ားျဖစ္ေသာ အုတ္ကုန္းနိမ့္နိမ့္ အနည္းငယ္ရွိ၍ ၿမိဳ႕ရိုးႀကီးအတြင္းတြင္ ေနရာအႏွံ့အျပား၌ အေဆာက္အအုံ အၿပိဳအပ်က္မ်ားျဖစ္သည့္ ကုန္းေဟာင္းဦးေရ ၁၀၀ နီးပါးရွိေလသည္။
ဗိႆနိုးၿမိဳ႕ သမိုင္းဟူ၍ သီးျခားမေတြ႕ရေသာ္လည္း ေတာင္တြင္းႀကီး သမိုင္း၏ ေရွ႕ပိုင္းတြင္ကား ဗိႆနိုးၿမိဳ႕အေၾကာင္းကို အက်ယ္တဝင့္ ေဖာ္ျပထားသည္ကို ဖတ္ရွုနိုင္သည္။ ထိုသမိုင္း၏ အဆိုအရ မဟာသမၻဝႏွင့္ စူ႒ာသမၻဝ မင္းသားႏွစ္ပါးတို႔ကို စကၡဳအလင္းရေအာင္ ကုစားေပးေသာ စႏၵမုခိဘီလူးမတြင္ လက္ကို ကိုင္တြယ္ျခင္း အစြန္းအညိေၾကာင့္ ပဋိသေႏၶတည္ရွိခဲ့ရာ ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕ အေနာက္ဖက္ ၅ တိုင္ကြာေသာ ေတာအရပ္တြင္ သားမိန္းမတေယာက္ ဖြားျမင္သည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုသမီးငယ္ကို ရေသ့တပါးက ေမြးစားထား၍ ႀကီးျပင္းလာေသာအခါတြင္ ထိုေတာအရပ္၌ ေန႔သည့္ ဗိႆနိုးနတ္မင္းက ေရွးဘဝ၌ ေနာင္ႏွမေတာ္သျဖင့္ ပန္ထြာျပည္ ဗိႆနိုးၿမိဳ႕ကို ဖန္ဆင္း၍ အမ်ိဳးသမီးအား အပ္ႏွင္းေလသည္။ ပန္ထြာမင္းသမီး စိုးစံေသာ ဗိႆနိုးၿမိဳ႕ကို သေရေခတၱရာၿမိဳ႕က အုပ္စိုးသည့္ ဒြတၱေပါင္မင္းႀကီးက ဥပါယ္တံမ်ဥ္ျဖင့္ ႀကံစည္၍ မင္းသမီးကိုပါ ေခၚေဆာင္သြားေၾကာင္း ေဖာ္ျပပါရွိသည္။
သေရေခတၱရာၿမိဳ႕တြင္ ဗိႆနိုးမိဖုရား သခၤ်ိဳင္းေနရာ တည္ရွိျခင္း၊ ၿမိဳ႕ေဟာင္း ႏွစ္ရပ္လုံးတြင္ ၿမိဳ႕ရိုး၊ ျပအိုး အၿပိဳအပ်က္တို႔ကို ဒိ႒ေတြ႕ျမင္နိုင္ျခင္းတို႔ကို ေထာက္လၽွင္ တခ်ိန္တခါက ဤၿမိဳ႕ႏွစ္ၿမိဳ႕သည္ အၿပိဳင္အဆိုင္ ထြန္းကားခဲ့သည္ဟု ယူဆရသည္။ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕၌ မွီတင္းေနထိုင္ၾကသူမ်ားအနက္ ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႔ ပါဝင္ေၾကာင္းႏွင့္ ထိုပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမွုဆိုင္ရာ ဓေလ့ထုံးတမ္းတြင္ အဓိက အခ်က္မ်ားမွာ လူမ်ားေသဆုံးၿပီးေနာက္တြင္ မီးသၿဂႋဳလ္၍ အရိုးႏွင့္ျပာမ်ားကို ေျမအရိုးအိုးတို႔တြင္ ထည့္သြင္းျမႇုပ္ႏွံျခင္းႏွင့္ ပ်ဴဒဂၤါးဟု ယခုေခၚစမွတ္ျပဳသည့္ အမွတ္လကၡဏာမ်ား ပါရွိသည့္ ေငြျပားဝိုင္းကေလးမ်ားကို အသုံးျပဳျခင္းကို အေထာက္အထား ခိုင္လုံစြာ ေလ့လာသိရွိၿပီး ျဖစ္သည္။
ဗိႆနိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းေဒသတြင္ ကြင္းဆင္းသုေတသန ျပဳရာ၌ ၿမိဳ႕ရိုးအျပင္ဖက္တြင္ အရိုးအိုးျမႇုပ္ႏွံသည့္ အုတ္ကုန္းငယ္မ်ားကို ေတြ႕ရၿပီးလၽွင္ ၿမိဳ႕တြင္းမွာလည္း ပ်ဴဒဂၤါးအနည္းငယ္ကို ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။ ဤအျခင္းအရာတို႔သည္ သေရေခတၱရာမွ ပ်ဴယဥ္ေက်းမွု ျပန႔္ႏွံ့ျခင္း၏ သဲလြန္စမ်ား ျဖစ္ေပရာ ဗိႆနိုးၿမိဳ႕သည္ သေရေခတၱရာႏွင့္ တကယ္ပင္ ေခတ္ၿပိဳင္ထြန္းကားခဲ့ျခင္း ဟုတ္မဟုတ္၊ ဟုတ္လၽွင္ မည္သည့္သကၠရာဇ္ အပိုင္းအျခားတြင္ ထြန္းကားခဲ့သည္ကို အနီးစပ္ဆုံး သိရွိရန္ႏွင့္ အုတ္ကုန္းေဟာင္း အေျမာက္အျမား တည္ရွိေနသည့္ ဗိႆနိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းမွ ယဥ္ေက်းမွု အေထာက္အထားမ်ားကို တတ္နိုင္သမၽွ ေဖာ္ထုတ္ရန္ ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္တို႔ျဖင့္ ထိုၿမိဳ႕ေဟာင္းအတြင္း၌ စနစ္တက် တူးေဖာ္ သုေတသနျပဳမွုကို စတင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
၁၉၅၉ ခုႏွစ္ဇြန္လအတြင္း တူးေဖာ္မွုကို စတင္ခဲ့ၿပီး အုတ္ကုန္းေပါင္ ၉ ခုကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ျဖစ္သည္။ အုတ္ကုန္း တခုစီမွ ေပၚေပါက္ေတြ႕ရွိရေသာ အျခင္းအရာမ်ားမွာ -
  • ကုန္းအမွတ္ (၁) - ဤကုန္းငယ္သည္ ေျမာက္ဖက္ ၿမိဳ႕ရိုး၏ အျပင္တြင္ က်ေရာက္ေနသည္။ အရိုးအိုး ၇ လုံးကို တူးေဖာ္ရရွိသျဖင့္ သခၤ်ိဳင္းကုန္းဟုပင္ ယူဆရသည္။ ထိုအရိုးအိုးမ်ားကို အုတ္ရိုးနိမ့္နိမ့္တို႔ျဖင့္ ေလးေထာင့္ကြက္မ်ား ျပဳလုပ္ထားေသာ အေဆာက္အအုံတြင္ ျမႇုပ္ႏွံထားျခင္း ျဖစ္သည္။
  • ကုန္းအမွတ္ (၂) - ဤကုန္းသည္ ေျမျပင္မွ ၁၃ ေပျမင့္၍ ၿမိဳ႕တြင္း၌ အျမင့္မားဆုံး ကုန္းႀကီးျဖစ္သည္။ နန္းေတာ္ရာဟု ေခၚတြင္ေသာ အတြင္းၿမိဳးရိုး၏ ေျမာက္ဖက္ ကိုက္ ၃၀၀ ခန႔္တြင္ တည္ရီသည္။ တူးေဖာ္သည့္အခါတြင္ ဆင္ဝင္ တခု၊ အခန္းရွည္ႀကီးတခုႏွင့္ ေတာင္ေျမာက္တန္းလ်က္ေနေသာ အခန္းငယ္ေပါင္း ၈ ခန္းပါဝင္သည့္ အေရွ႕ဖက္လွည့္ အုတ္တိုင္ အေဆာက္အအုံ ေအာက္ပိုင္းကို ေတြ႕ရသည္။ အေဆာက္အအုံသည္ မီးေလာင္ၿပီးမွ ၿပိဳပ်က္သြားေၾကာင္း သိရသည္။ အတြင္း၍ ေျမအိုးေျမခြက္ ေျမာက္ျမားစြာ ကြဲအက္ပ်က္စီး က်န္ရစ္ေသာ အပိုင္းအစမ်ားကို အဓိကအားျဖင့္ ေတြ႕ရသည္။ အျခားပစၥည္းမ်ားမွာ အေဆာက္အအုံႏွင့္ဆိုင္ရာ သံမွိုပြင့္ႀကီးမ်ား၊ သံေခ်ာင္းမ်ား၊ အဂၤေတျပားမ်ား၊ ၾကက္ငွက္ တိရစၧာန္ အရိုးမ်ား၊ လူရိုးအနည္းငယ္ႏွင့္ လူအသုံးအေဆာင္မ်ား ျဖစ္သည့္ ေျမပုတီး၊ ေက်ာက္ပုတီးမ်ား၊ ေႂကြေစ့မ်ား၊ ေသးငယ္ပါးလႊာေသာ ေရႊဆီးခြံ၊ ေငြဆီးခြံမ်ား စသည္တို႔ျဖစ္သည္။ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းမ်ားအနက္ အဖိုးထိုက္တန္ေသာ ပစၥည္းတခုမွာ တံဆိပ္ႏွိပ္ရာ ပါရွိေသာ ရႊံ့တုံးကေလး တခုပင္ျဖစ္သည္။ ထိုတံဆိပ္တြင္ ေရးသားထားေသာ အကၡရာကို ေထာက္ျခင္းအားျဖင့္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၁၂၀၀ မွ ၁၅၀၀ ခန႔္အတြင္းက အသုံးျပဳခဲ့ေသာ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း အကၡရာမွ ေပါက္ပြားလာသည့္ အေရးအသားျဖစ္ေၾကာင္း ခန႔္မွန္းနိုင္ေလသည္။ အုတ္တိုက္ႀကီးသည္ ေရွးဘုန္းႀကီးေက်ာင္း သဏၭာန္ျဖစ္ဟန္ ရွိေသာ္လည္း ဘာသာေရးႏွင့္ဆိုင္ေသာ ပစၥည္းတစုံတရာမၽွ မေတြ႕ရသျဖင့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေလာ၊ လူေန တိုက္တာေလာဟူ၍ အတိအက် ပိုင္းျခား မသိနိုင္ေသးေပ။
  • ကုန္းအမွတ္ (၃) - အမွတ္ ၃ ႏွင့္ အမွတ္ ၄ ကုန္းတို႔မွာ အမွတ္ ၂ ၏ အေရွ႕ဖက္တြင္ ဖိုခေနာက္ဆိုင္ တည္ရွိေနသည္။ အမွတ္ ၂ အုတ္တိုက္ႀကီးကို မူက မည္သို႔ အသုံးျပဳခဲ့ေၾကာင္း နီးစပ္လ်က္ေနေသာ ကုန္းမ်ားမွ အေထာက္အထား ရနိုင္ေကာင္းသည္ကို ေမၽွာ္မွန္း၍ အမွတ္ ၃ ႏွင့္ ၄ တို႔ကို တူးေဖာ္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ အမွတ္ ၃ တြင္ တမူထူးျခားေသာ အေဆာက္အအုံကို ေတြ႕ရသည္။ ပုံသဏၭာန္မွာ အလယ္တြင္ စက္ဝိုင္းပႏၷက္ရွိ၍ ၄ မ်က္ႏွာတြင္ ေလးေထာင့္အုတ္ခုံမ်ား စြန္းထြက္လ်က္ တည္ေဆာက္ထားသည္။ ထိုအေဆာက္အအုံ တခုလုံးကို စက္ဝိုင္းအုတ္တံတိုင္း ၂ ထပ္ ကာရံထားေလသည္။ စနစ္ပုံအရ ေျမေပါက္ ေစတီႏွင့္ တူဟန္ရွိေသာ္လည္း အုတ္ခုံမ်ား စြန္းထြက္ေနပုံႏွင့္ မူလကပင္ ေျမေပၚ၌ စိုက္ထူထားျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း ေျမလႊာအေနအထားမွ သိရွိရသျဖင့္လည္းေကာင္း၊ သာသနာေရးဆိုင္ရာ ဝတၳဳပစၥည္း တစုံတခုမၽွ မေတြ႕ရျခင္းေၾကာင့္လည္းေကာင္း ေစတီပုထိုးအျဖစ္ တည္ထားခဲ့ဟန္ မတူေၾကာင္း ယူဆဖြယ္ရာ ျဖစ္ေနသည္။
  • ကုန္းအမွတ္ (၄) - ဤကုန္းမွာ အမွတ္ ၃ ၏ ေျမာက္ဖက္တြင္ ကပ္လ်က္ရွိသည္။ ဤေနရာတြင္ ေလးေထာင့္အုတ္တိုက္ အေျခပိုင္းကို တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိရသည္။ အေဆာက္အအုံမွာ နံရံ ၂ ထပ္ျပဳလုပ္ ထားရွိျခင္းျဖင့္ အတြင္းခန္းမႏွင့္ ပတ္လည္ စႀကႍကို စီမံထားသည္။ ဤပႏၷက္ပုံစံမွာ ပုဂံဘုရား ပႏၷက္ပုံမ်ား၏ ေရွ႕ေျပးပုံစံအျဖစ္ ဦးစြာေတြ႕ရွိရသည္။
  • ကုန္းအမွတ္ (၅) (၆) (၇) (၈) - ဤကုန္းတို႔မွာ နန္းေတာ္ကုန္းဟုဆိုေသာ အတြင္းၿမိဳ႕ရိုး၏ အေရွ႕အေနာက္ အုတ္ရိုးမ်ားႏွင့္ အလယ္ပိုင္း ကုန္းျမင့္မ်ားတြင္ တူးေဖာ္သည့္ ေနရာမ်ားျဖစ္သည္။ အမွတ္ ၅ တြင္ အုတ္ျမစ္အေျခသာ က်န္ရစ္ေသာ အခန္းေပါင္းမ်ားစြာ ပါဝင္သည့္ အေဆာက္အအုံကို လည္းေကာင္း၊ အမွတ္ ၇ တြင္ အလားတူ အေဆာက္အအုံငယ္ တခုကိုလည္းေကာင္း၊ ေဖာ္ထုတ္ေတြ႕ျမင္ရသည္။ အမွတ္ ၆ မွာ အေနာက္ဖက္ အုတ္ရိုးႏွင့္ ကပ္လ်က္ရွိေသာ ျပအိုးသဏၭာန္ အေဆာက္အအုံျဖစ္၍ အမွတ္ ၈ မွာ အတြင္းၿမိဳ႕ရိုး၏ အေရွ႕ဖက္တံခါးဝျဖစ္သည္။ အေရွ႕ဖက္ အုတ္ၿမိဳ႕ရိုးကို ထိုအေပါက္ဝ၌ အတြင္းပိုင္းမွ အုတ္တံတိုင္းတို႔ျဖင့္ ေထာက္ခံထားေလသည္။ ထိုတံတိုင္းမ်ားတြင္ တံခါးေစာင့္ခိုရန္ ဂူတခုစီ ျပဳလုပ္ထားဟန္လည္း ပါဝင္သည္။ အေပါက္ဝ အျပင္ဖက္တြင္ အေစာင့္ေက်ာက္႐ုပ္ႀကီး ၂ ႐ုပ္ကို စိုက္ထူထားရာ ယင္းတို႔၏ အေျခအျမစ္ပိုင္းမ်ားကို တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိရသည္။
  • ကုန္းအမွတ္ (၉) - ဤကုန္းသည္ အထက္ေဖာ္ျပပါ နန္းေတာ္ကုန္း၏ ေတာင္ဖက္တြင္ တည္ရွိသည္။ ေတာင္ေျမာက္ အလ်ား ၈၄ ေပ အေရွ႕အေနာက္ ေပ ၄၀ ခန႔္ရွိေသာ အုတ္တိုက္ အေဆာက္အအုံႀကီး ျဖစ္သည္။ အတြင္းပိုင္းတြင္ အခန္းမ်ား ဖြဲ႕ထားျခင္းမရွိ ေျမာက္ဖက္ နံရံတြင္ ဝင္ေပါက္ႀကီး တခုသာ ရီသည္။ အေဆာက္အအုံ၏ အတြင္းပိုင္း၌ မူလက သစ္သားတိုင္ႀကီး ၈ တိုင္ စိုက္ထူေဆာက္လုပ္ထားေၾကာင္း သိရွိရသည္။ ဤတိုက္ႀကီးအတြင္းတြင္ ပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳးပါေသာ အရိုးအိုး ေျမာက္ျမားစြာ ျမႇုပ္ႏွံထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရေလရာ ၿမိဳ႕တြင္း၌ အထူးတလည္ စီမံ၍ အရိုးအိုးမ်ား ျမႇုပ္ႏွံျခင္းမွာ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ရာ ဓေလ့ထုံးတမ္း တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။
အထက္ပါအုတ္ကုန္းမ်ား၌ ေပၚေပါက္ေသာ အေထာက္အထားမ်ားအရ ဗိႆနိုးၿမိဳ႕သည္ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမွု ဓေလ့ထုံးတမ္းအားျဖင့္ ဆက္စပ္မွု အေတာ္အတန္ ရွိခဲ့ေၾကာင္း သိသာသည္။ သို႔ေသာ္ သေရေခတၱရာကဲ့သို႔ ဗုဒၶသာသနာ ထြန္းကားေသာ အေထာက္အထားမ်ားကို မေတြ႕ရေသးေပ။ သေရေခတၱရာႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ သို႔မဟုတ္ အနည္းငယ္ ေႏွာင္းေသာကာလတြင္ ဗိႆနိုးၿမိဳ႕ ထြန္းကားခဲ့ပါက သာသနာေရးဆိုင္ရာ ယဥ္ေက်းမွု အစိတ္အပိုင္းမ်ား မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ကူးယွက္ျပန႔္ႏွံ့ျခင္း မရွိသည္ကို အေျဖရွာရဦးမည္ ျဖစ္သည္။
ဗိႆနိုးၿမိဳ႕သည္ သေရေခတၱရာထက္ပင္ ေရွးက်သေလာ ဟူေသာျပႆနာလည္း ေပၚေပါက္လာေလသ္။ စင္စစ္အားျဖင့္ စနစ္တက် တူးေဖာ္သုေတသန လုပ္ငန္းကို ဗိႆနိုးၿမိဳ႕မွပင္ အစျပဳခဲ့သည္။ ဤစနစ္အတိုင္း အျခားၿမိဳ႕ေဟာင္း ၂ ေနရာ ၃ ေနရာမၽွ ေဆာင္ရြက္ၿပီးမွသာ အေျခအျမစ္ခိုင္လုံေသာ ဆက္စပ္မွုတို႔ကို ျပဳလုပ္နိုင္မည္ျဖစ္သည္။
ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္း ပႏၵက္ပံုကိုၾကည့္ရင္ က်ယ္တယ္လို႔ သတိျပဳမိလိမ့္မယ္။ ယာဥ္ရထားေတြ၊ လမ္းခ်ိဳး လမ္းေကြ႕ေတြမွာ လြယ္လြယ္ကူကူ ျဖတ္သန္း သြားလာႏိုင္ဖို႔ လမ္းေထာင့္ေတြကို ႏႈတ္ခမ္းလံုးၿပီး ထားတာကိုလည္း ေတြ႕မယ္။ တူးေဖာ္ ရရွိတဲ့ အိုးေတြက ပံုသိပ္ေကာင္းတယ္။ ပန္းေတြနဲ႔ အလွဆင္ထားတာကိုလည္း ေတြ႕ႏိုင္တယ္။ ညာဘက္ ေအာက္ပိုင္းပံုက ေက်ာက္တံဆိပ္တံုး ျဖစ္ပါတယ္။
ကေန႔ ေဒသခံလူေတြက ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းလို႔ ေခၚတဲ့ ၿမိဳ႕ေဟာင္းႀကီးက ေျမာက္လတၲီက်ဴ ၂၀˚ ႏွင့္ အေရွ႕ေလာင္ဂ်ီက်ဴ ၉၅˚၂၃' မွာ တည္ရွိတယ္။ ေတာင္တြင္းႀကီးရဲ႕ အေနာက္ေတာင္ ၁၂ မိုင္ (၁၉.၃၀၈ ကီလိုမီတာ) ရွိတယ္။ ၿမိဳ႕႐ိုးက ေလးေထာင့္ အတိအက် မဟုတ္ေပမယ့္ တဖက္မွာ ၁ မိုင္ ၅ ဖာလံု (၂.၈ ကီလိုမီတာ) ရွိတယ္။ အေနာက္ဘက္မွာေတာ့ ေရအိုင္ႀကီး ရွိေနလို႔ နံရံ မလိုပါ။ ဒါေၾကာင့္ ၿမိဳ႕႐ိုး သံုးဖက္သာ ရွိပါတယ္။ ၿမိဳ႕႐ိုး တဖက္စီမွာ တံခါးေပါက္ သံုးေပါက္ ရွိမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕တံခါးက ေပ ၂၀ က်ယ္ၿပီး ဝဲယာမွာ နံရံ အရွည္ေတြ ကေတာ့ပံု တည္ေဆာက္ထားတယ္။ လမ္းေထာင့္ေတြကို လံုးထားလို႔ ခပ္ျမန္ျမန္ ေျပးဆြဲတဲ့ ရထားေတြ၊ လမ္းေကြ႕မွာ အခက္အခဲ မရွိေအာင္ အခုလို ေထာင့္ခ်ိဳးထားတာ ျဖစ္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕႐ိုးနဲ႔ က်ံဳးေတြက ရန္သူေတြ အလြယ္တကူ ထိုးေဖာက္ၿပီး ဝင္မလာႏိုင္ေအာင္ ခိုင္ခိုင္ခ့ံခ့ံ တည္ေဆာက္ထားတယ္။ ၿမိဳ႕အလယ္မွာ အလ်ားကိုက္ ၅၀၀၊ အနံကိုက္ ၃၅၀ (၄၅၅.၇၂ မီတာ X ၃၂၀ မီတာ) ရွိတဲ့ နံရံတခု ရွိပါတယ္။ နံရံအတြင္းဟာ နန္းေတာ္ရာ ျဖစ္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။

ၿမိဳ႕ေဟာင္းမွာ ရွိတဲ့ ေတာင္ေျမာက္တန္းတဲ့ နံရံေတြဟာ ေတာင္ေျမာက္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္မတန္းပါ။ ကေန႔ သံုးစြဲတဲ့ အိမ္ေျမႇာင္နဲ႔ ခ်ိန္ၾကည့္တဲ့အခါ အေနာက္ဘက္ကို ၁၃ ဒီဂရီ ငိုက္ၿပီး ေနတယ္။ ဒီအခ်က္ဟာ ထူးဆန္းတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ တူးေဖာ္ ေတြ႕ရွိတဲ့ အိမ္ေတြဟာ အားလံုး အုတ္နဲ႔ေဆာက္တဲ့ အေဆာက္အဦေတြ ျဖစ္တယ္။ အုတ္တခ်ပ္ဟာ ၁၈" X ၉" X ၃" ရွိတယ္။ တၿမိဳ႕လံုးမွာ ဝါး၊ သက္ကယ္ႏွင့္ သစ္အိမ္ေတြ မ်ားတယ္၊ အုတ္တိုက္က နည္းမယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုေတာ့ အုတ္တိုင္ေဟာင္းေတြ ၿပိဳၿပီး အုတ္ကုန္းေတြ ျဖစ္ေနတာပဲ နည္းနည္းေတြ႕ရပါတယ္။

ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းမွာ ကေန႔အထိ တူးေဖာ္ ေတြ႕ရွိရသမွ် အႀကီးဆံုး ျဖစ္တဲ့ အုတ္တိုက္ကို နန္းေတာ္ရာရဲ႕ ေျမာက္ဘက္ ကပ္လ်က္ ေတြ႕ပါတယ္။ အဲဒီတုက္အိမ္ဟာ အေရွ႕ကို မ်က္ႏွာျပဳၿပီး ေဆာက္တဲ့ ႏွစ္ထပ္တိုက္လည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ အမိုးျပားနဲ႔ အမိုးဥယ်ာဥ္ထားတဲ့ အိမ္လည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ တံခါးမနဲ႔ ျပတင္းေပါက္ေတြဟာ က်ယ္တဲ့အတြက္ အလင္းေရာင္နဲ႔ ေလေကာင္းေလသန္႔ ေကာင္းေကာင္းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အိမ္ပတ္လည္မွာ သစ္သားဝရန္တာ ရွိတယ္။ အေရွ႕ အဝင္မွာ ဆင္ဝင္ ရွိတယ္။ အိမ္ရဲ႕ ထက္ဝက္ပိုင္းၿပီး အေရွ႕ပိုင္းမွာ ခန္းမ၊ အေနာက္ပိုင္းမွာ အခန္းငယ္ရွစ္ခန္း ခြဲၿပီးထားတယ္။ အဝင္ တံခါးမွာ စက္ဝန္း ထက္ဝက္ပိုင္းထားတဲ့ ေျခနင္းခံုႀကီး တခု ရွိတယ္။ ေျခနင္းခံုမွာ ေက်ာက္ျဖဴလံုးကေလးေတြနဲ႔ အလွဆင္ထားတယ္။

ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္း ပႏၵက္ပံု
ပႏၷက္ပံု သံုးခုမွာ (က) လူေနအိမ္၊ (ခ) အေစာင့္တဲနဲ႔ (ဂ)အထိမ္းအမွတ္ ေက်ာက္တိုင္ရဲ႕ အုတ္ခံု ျဖစ္တယ္။ အိမ္ကို ပန္းခ်ီဆရာက စိတ္ကူးနဲ႔ မွန္းဆၿပီး အမိုးျပား အမိုးဥယ်ာဥ္ေတြပါ ထည့္သြင္း ဆြဲေပးထားတယ္။

တူးေဖာ္ ေတြ႕ရွိသမွ် ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္း အိမ္ေတြမွာ ေရခ်ိဳးခန္း၊ အိမ္သာနဲ႔ မီးဖိုကို အိမ္နဲ႔ တပါတည္း ထည့္မထားပါ။ ေရသန္႔ သြင္းဖို႔နဲ႔ ေရေဟာင္း ေရညစ္ထုတ္ဖို႔ ေရပိုက္ေတြလည္း မေတြ႕ပါ။ အဲဒါေၾကာင့္ အိမ္ရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံု ညံ့တယ္လို႔ ဆိုရပါတယ္။ အုတ္ေတြကို စီးခင္းတဲ့ အခါမွာလည္း စပ္ေၾကာင္း လႊဲမထားတဲ့ အတြက္ နံရံေတြဟာ ခိုင္သင့္သေလာက္ မခိုင္ပါ။ အုတ္ နံရံစီတဲ့အခါ ေျမဝင္ တေပေလာက္သာရွိလို႔ အေျခမခိုင္ဘဲ အုတ္နံရံေတြ ၿပိဳလဲ လြယ္တယ္။ အဲဒါကို ကာကြယ္ဖို႔ နံရံကို အထူႀကီး လုပ္ရပါတယ္။ နံရံထုဟာ ၄.၅ လက္မ (၁.၃၇၁၆ မီတာ) ရွိတယ္။ ဒီလို ထူေပမယ့္ ၿပိဳတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ တခ်ိဳ႕ေနရာမွာ ၿပိဳလဲ မက်ေအာင္ ခံတုပ္လုပ္ၿပီး က်ားကန္ထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။

မီးေလာင္ၿပီး ပ်က္စီးသြားတဲ့ အုတ္တိုက္ အတြင္းမွာ သစ္သားတိုင္ေတြ ရွိတယ္။ အဲဒီ သစ္သားတိုင္ ေထာင္တဲ့ က်င္းထဲမွာ မီးေလာင္ထားတဲ့ တိုင္ငယ္ရဲ႕ ငုတ္တို က်န္ေနလို႔ ဒီတိုင္ငုတ္ မီးေသြးကို ယူၿပီး ကာဗြန္ဓာတ္ခြဲၾကည့္တဲ့ အခါ အရင္အႏွစ္ ၁,၆၀၀ က မီးေလာင္ခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ တနည္းေျပာရရင္ ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းကို ရန္သူေတြ မီးတိုုက္ ဖ်က္ဆီးခဲ့တာ ခရစ္ ၄ ရာစုက ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ အိုးျခမ္းကြဲ တခ်ိဳ႕မွာ တံဆိပ္တံုးႏွင့္ ခတ္ႏွိပ္ထားတဲ့ အလွဆင္ ႐ုပ္ပံုေတြကို ေတြ႕ရလို႔ ဒီၿမိဳ႕ဟာ အနည္းဆံုး ခရစ္ တရာစုႏွစ္က တည္ေဆာက္ခဲ့တယ္လို႔ မွန္းဆႏိုင္ပါတယ္။

ဒီၿမိဳ႕မွာ ဘယ္လို လူမ်ိဳးေတြ ေနခဲ့တယ္လို႔ အတိအက် မသိႏိုင္ပါ။ ဒါေပမဲ့ လူေသကို မီးသၿဂႋဳဟ္ၿပီး ႔ကင္းက်န္တဲ့ အ႐ိုးနဲ႔ ျပာကို အိုးႀကီးေတြမွာ ထည့္ၿပီး သိမ္းဖို႔ တုိက္အိမ္ ေဆာက္ထားတာလို႔ ထင္တယ္။ ဒီလိုအေလာင္းကို မီးသၿဂႋဳဟ္ၿပီး ျပာကိုသိမ္းတဲ့ ဓေလ့ကို လိုက္နာေလ့ ရွိတာ ပ်ဴလူမ်ိဳးေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီၿမိဳ႕မွာ လူေန အမ်ားစုက ပ်ဴျဖစ္မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ အ႐ိုးအိုးထားတဲ့ သုသာန္ဇရပ္ေတြကို ၿမိဳ႕တြင္းမွာ ေတြ႕သလို ၿမိဳ႕ျပင္မွာလည္း ေတြ႕ရလို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ သခ်ဳႋင္းေနရာ မရွိ၊ အဆင္သင့္သလို လူေသ အေလာင္းကို ထားလိုက္တယ္လို႔ ယူဆပါမယ္။ ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းမွာ ပ်ဴေတြအျပင္၊ ပ်ဴ မဟုတ္သူေတြလည္း ေနမယ္။ ၿမိဳ႕ႀကီး ထံုးစံအတိုင္း ထာဝရ ေနသူနဲ႔ ေနာက္မွ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ ဝင္လာသူလည္း ရွိမယ္၊ ပ်ဴ မဟုတ္သူေတြလည္း ရွိမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ လူေသကို ေျမမွာခ်ၿပီး တုိက္႐ိုက္ျမႇဳပ္ႏွံတဲ့ ဓေလ့ကို က်င့္သံုးသူလည္း ရွိမယ္၊ ဘာျပဳလို႔လဲ ဆိုေတာ့ မသာဇရပ္ ဝန္းက်င္က ေျမမွာ ျမႇဳပ္ထားတဲ့ အေလာင္းသံုးေလာင္းက အ႐ိုးစု သံုးခုကို ေတြ႕ရလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

တိုက္ေဆာက္တဲ့ အုတ္ခဲထဲမွာ စပါးခြံေတြ ေတြ႕လို႔ ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းမွာ ေနထိုင္သူေတြဟာ ဆည္ေရေသာက္ စပါးစိုက္ၿပီး ဆန္စားတယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ သူတို႔ သံုးစြဲတဲ့ အိုးေတြမွာလည္း စက္ထြင္းအိုးေတြ ျဖစ္ၿပီး အမ်ားႀကီး ေခ်ာမြတ္ ေကာင္းမြန္ေနတဲ့ အျပင္ ေကာင္းေကာင္းက်က္ေအာင္ ဖုတ္ထားတဲ့ အဆင့္ျမင့္ အိုးေတြ ျဖစ္တယ္။ အိုးပံုသဏၭာန္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေတြ႕ပါတယ္။ အိုးမွာ ေရးသား ခပ္ႏွိပ္ထားတဲ့ ပန္းေတြကလည္း ေကာင္းမြန္လွပါတယ္။ အိုးေပၚမွာ တလိမ့္တလံုးနဲ႔ ႐ုပ္ပံုေဖာ္တဲ့ ပညာကို တတ္ၾကၿပီလို႔၊ ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းက အိုးထိမ္းသည္ေတြဟာ အိုးလုပ္တဲ့ ပညာမွာ အမ်ားႀကီး ေရွ႕တန္း ေရာက္ေနၿပီလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းက အိုးေတြရဲ႕ ပံုသဏၭာန္
အိမ္ရဲ႕တံခါးမမွာ တံခါး႐ြက္ကို လွည့္ဖို႔ သံကြင္းကို သံုးတယ္၊ ပန္းေဖာ္ထားတဲ့ သံမိႈႀကီးေတြကို သံုးတယ္၊ သံျပားနဲ႔ အကြက္ေဖာ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သံကို ေကာင္းေကာင္း အသံုးခ်တတ္တဲ့ လူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အလွဆင္ ပုတီးေစ့ေတြ၊ နားေတာင္း၊ လက္ေကာက္ေတြ၊ ကေလးကစားစရာ ရွပ္ဒိုးေတြ၊ တိရစာၧန္႐ုပ္ေတြ၊ အေလးအျဖစ္ အသံုးျပဳတဲ့ ေၾကးတံုးေတြ ေတြ႕တယ္။ ႐ႊံ႕နဲ႔လုပ္တဲ့ နာမည္ တံဆိပ္တံုး တခုကိုလည္း ေတြ႕ပါတယ္။ တံဆိပ္တံုးမွာ ေရးတဲ့ စာအရ ဒီတံဆိပ္ကို အိႏၵိယႏိုင္ငံက သြင္းယူလာဟန္ ရွိတယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ဒီတံဆိပ္တံုးေတြက လြဲလို႔ တျခား အကၡရာတင္ မွတ္တမ္း တခုမွ် မေတြ႕ရပါ။ သေရေခတၲရာလို ပ်ဴေတြ ေနထိုင္တဲ့ ေနရာေတြမွာ ပ်ဴေက်ာက္စာေတြ ေတြ႕ရတတ္ေပမယ့္ ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းမွာ ဘယ္ေနရာမွာမွ ေက်ာက္စာ မေတြ႕ပါ။ ေက်ာက္တံုးနဲ႔ ေျမျပားမွာ ထုလုပ္တဲ့ အ႐ုပ္ေတြက ေခတ္ေဟာင္း လက္ရာေတြျဖစ္ၿပီး အဂၤေတနဲ႔ လုပ္တဲ့ အ႐ုပ္ေတြက ေခတ္ေႏွာင္း လက္ရာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မႈနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ ႐ုပ္တု တခုမွ် မေတြ႕ပါ။ ဒါေပမဲ့ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မႈ မရွိတဲ့ လူမ်ိဳးလို႔ မေျပာႏိုင္ပါ။ အိုးေတြမွာ အလွပံုေဖာ္တဲ့ အကြက္ငယ္ေတြမွာ သိရိဝစၽ၊ ကလသာ၊ ကိတၲိမုခ စတဲ့ ပံုေတြကို ေတြ႕ရတဲ့ အတြက္ ဟိႏၵဴ အယူအဆ ရွိလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မႈ ဆိုင္ရာ တံဆိပ္ လကၡဏာေတြ ပါတဲ့ ဒဂၤါး အနည္းငယ္ ေတြ႕ပါတယ္။ ေတြ႕ရွိတဲ့ ဒဂၤါးကို ၾကည့္ၿပီး ဟိႏၵဴ အယူဝါဒ ဆန္တယ္ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။

နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းမွာ တိဗက္ ျမန္မာ အႏြယ္ဝင္ တစုဟာ ခရစ္မေပၚမီ ၂ ရာစုႏွစ္ေလာက္က စၿပီး ေနထိုင္ခဲ့တယ္။ ဓေလ့ အဆင့္ျမင့္တယ္၊ ပ်ဴ (သို႔) ပ်ဴနဲ႔ ဓေလ့တူသူေတြ ရွိသလို မတူသူေတြလည္း တြဲဖက္ၿပီး ေနတယ္။ ဂြၽမ္းလူမ်ိဳးေတြ ခရစ္ ၂ ရာစုႏွစ္ေလာက္က လာေရာက္ တိုက္ခိုက္လို႔ ၿမိဳ႕တႀကိမ္ ပ်က္စီးဖူးတယ္။ မြန္လူမ်ိဳးေတြက ၿမိဳ႕ကို ျပန္ၿပီး ထူေထာင္တယ္။ ခရစ္ ၅ ရာစုႏွစ္နဲ႔ ခရစ္ ၉ ရာစုႏွစ္ အတြင္းမွာ ပထမ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ကို တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ သေရေခတၲရာ ပ်ဴေတြက ခရစ္ ၅ ရာစုႏွစ္က ေနာက္ဆံုး ဖ်က္ဆီးခဲ့တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။

ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းက အိုးေတြရဲ႕ ပံုသဏၭာန္နဲ႔ ေခ်ာေမြ႕ ေကာင္းမြန္တဲ့ အရည္အခ်င္းကို ၾကည့္ၿပီး ၿမိဳ႕ေနလူေတြရဲ႕ ဓေလ့ အဆင့္ျမင့္တယ္။ ေသဆံုးသူရဲ႕ အေလာင္းကို ေျမျမႇဳပ္တဲ့ ဓေလ့ရွိသူ တစု၊ မီးသၿဂႋဳဟ္တဲ့ ဓေလ့ရွိသူ တစု ယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ၾကတယ္လို႔ သိရတယ္။
 
  1.  ၂၀၀၄ ခု၊ ဇူလိုင္လမွာ မံုေ႐ြး စာအုပ္တိုက္ အမွတ္စဥ္ (၁၃၄) အျဖစ္ ပထမအႀကိမ္ ထုတ္ေဝ ျဖန္႕ခ်ိလိုက္တဲ့ ေဒါက္တာ သန္းထြန္းရဲ႕ 'ျမန္မာ့ သမိုင္းပံု' Myanmar History Told in Picture စာအုပ္မွ