လူသားလံုျခံဳေရး (Human Security) ဆိုရာ၀ယ္ (အပိုင္း-၃)


လူသားလံုျခံဳေရး (Human Security) ဆိုရာ၀ယ္ (အပိုင္း-၃)

ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမွဳ (Democratic Practice)ႏွင့္ လူသားလံုျခံဳေရး

လူသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ားဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ က်င့္သံုးမွဳ (Democratic Practice) အားနည္းတဲ့ ႏိုင္ငံမ်ားဆီကေန ျမစ္ဖ်ားခံလာတယ္လို႕ ပညာရွင္မ်ားက ယူဆထားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမွဳကို အားေကာင္းလာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းအားျဖင့္ လူသားလံုျခံဳေရးရာ ျပႆနာေတြကိုလဲ ေျဖရွင္းႏိုင္လိမ့္မယ္လို႕ သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ ပဋိပကၡေတြကို ႏိုင္ငံေရးဒိုင္ယာေလာ့ခ္ အသံုးျပဳျပီး ေျဖရွင္းေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး စတာေတြအတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖစ္စဥ္ (governance processes) မွာ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိေနတယ္ဆိုရင္ ျပည္တြင္းပဋိပကၡေတြ ၾကီးထြားလာေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီလိုျဖစ္လာတဲ့အခါ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္က မျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ေတာ့ပဲ၊ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းက သူ႕ဘာသာသူ ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းရတဲ့ အေျခအေနကို ေရာက္ရွိသြားတတ္ပါတယ္။ အေျခခံလူမွဳ၀န္ေဆာင္မွဳေတြျဖစ္တဲ့ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရးလုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြမွာပါ civil society က အားျဖည့္ေမာင္းႏွင္လာရတတ္ပါတယ္။ ဒီလိုအေျခအေနေတြ တိုးတက္လာေစဖို႕ တခုတည္းေသာ ေဖာက္ထြက္နည္းလမ္းကေတာ့ democratic political order ကို မျဖစ္မေနတည္ေဆာက္ယူျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလို democratic political order ကို တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ ဒီမိုကေရစီ က်င့္သံုးမွဳရွိဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမွဳမွာ သြင္ျပင္လကၡဏာၾကီး (၅) ရပ္ရွိပါတယ္။ ပထမသြင္ျပင္ လကၡဏာကေတာ့ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္မွဳ (participation) ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတြင္းမွာ မီွတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ျပည္သူလူထုအားလံုးဟာ မဲေပးစနစ္နဲ႕ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို ေရြးခ်ယ္၍ျဖစ္ေစ၊ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းနဲ႕ အသင္းအဖြဲ႕မ်ားမွာ ပါ၀င္၍ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် တိုက္ရိုက္ ႏိုင္ငံသား ပါ၀င္ပတ္သက္မွဳမ်ား ျပဳလုပ္၍ျဖစ္ေစ၊ ျပည္သူ႕ေရးရာဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြမွာ ပါ၀င္ခြင့္ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယသြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ ဥပေဒစိုးမိုးေရး (rule of law) ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္က်င့္သံုးေနတဲ့ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒနဲ႕ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားဟာ တရားမွ်တမွဳရွိရမွာျဖစ္ျပီး၊ ဥပေဒအရ ေဆာင္ရြက္ရာမွာ လူ႕အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

တတိယသြင္ျပင္ လကၡဏာကေတာ့ ပြင့္လင္းျမင္သာမွဳ (transparency) ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရနဲ႕ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက တာ၀န္ရွိသူမ်ားဟာ ျပည္သူ႕ေရးရာ လိုအပ္ခ်က္ေတြ၊ ၀န္ေဆာင္မွဳေတြ၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြနဲ႕ပတ္သက္ျပီး ပြင့္လင္းျမင္သာတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ ေပးအပ္ဖို႕လိုသလို၊ တာ၀န္ခံမွဳလဲ ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စတုတၳသြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ တုန္႕ျပန္စြမ္းရွိမွဳ (responsiveness) ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရမ်ားဟာ ျပည္သူလူထုရဲ႕ လိုလားခ်က္ေတြ၊ ေတာင္းဆိုမွဳေတြ၊ ဆႏၵေတြနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး တုန္႕ျပန္စြမ္းရွိရမွာ ျဖစ္သလို၊ လိုအပ္တဲ့အခ်ိန္အခါမွာ ျပည္သူ႕ဆႏၵခံယူပြဲေတြ ျပဳလုပ္ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ ပဥၥမသြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ တန္းတူညီမွ်မွဳ (Equitability) ျဖစ္ပါတယ္။ ဘ၀လူေနမွဳအဆင့္အတန္းကို ျမွင့္တင္ဖို႕နဲ႕ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ဖန္တီးဖို႕ လူတိုင္းမွာ တန္းတူအခြင့္အေရးရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမွဳဆိုရာမွာ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား တည္ေထာင္ျခင္းစတဲ့ structured processes မ်ားသာမက လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ႕မ်ားမွ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအျဖစ္သို႕ အသြင္ကူးေျပာင္းျခင္း၊ ကြဲျပားျခားနားေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရးႏွင့္ ဘံုရည္မွန္းခ်က္မ်ား ရွာေဖြျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရးဒိုင္ယာေလာ့ခ္မ်ားျပဳလုပ္ျခင္း စတဲ့ processes of change စတာေတြပါ အက်ံဳး၀င္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီကို စနစ္တက်က်င့္သံုးႏိုင္ေရးအတြက္ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္သာရမ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၀န္ထမ္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၊ ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ား၊ တပ္မေတာ္သားမ်ား အပါအ၀င္ ျပည္သူလူထုတရပ္လံုးက ေလးစားအသိအမွတ္ျပဳႏိုင္ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ က်င့္သံုးမွဳဟာ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႕ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းၾကားက ဆက္ဆံေရး (state-society relations) ကိုလဲ အားေကာင္းလာေစႏိုင္ပါတယ္။

လူသားလံုျခံဳေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးႏိုင္မယ့္ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမွဳ ျမွင့္တင္ေပးေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို ပညာရွင္မ်ားက တင္ျပေရးဆြဲထားၾကပါတယ္။ ပဋိပကၡမ်ားျဖစ္ပြားေနခ်ိန္မွာ အေျခခံလူ႕အခြင့္အေရးမ်ားကို အာရံုစိုက္ေဖာ္ျပျခင္း၊ လူသားခ်င္းစာနာမွဳျဖင့္ ေထာက္ကူျပဳမွဳမ်ားကို တန္းတူညီမွ် ျဖန္႕ေ၀ေပးျခင္း၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးရလဒ္မ်ားေပၚထြက္လာေစႏိုင္မယ့္ inclusive democracy အသြင္ကူးေျပာင္းမွဳကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးျခင္း စတဲ့ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမွဳျမွင့္တင္ေပးေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို အသံုးျပဳျပီး လူသားလံုျခံဳေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ပါတယ္။

အသြင္ကူးေျပာင္းမွဳျဖစ္စဥ္ေတြမွာေတာ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေရးအတြက္ စီမံခ်က္မ်ားေရးဆြဲေရး၊ အသြင္ကူးေျပာင္းမွဳနဲ႕ ေျပာင္းလဲမွဳ ျဖစ္စဥ္ဆိုင္ရာ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားကို ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ ေရေပၚဆီႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား သာမကပဲ၊ လူထုတရပ္လံုးကပါ ထိေတြ႕နားလည္မွဳရွိလာေစေရး စတဲ့ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမွဳ ျမွင့္တင္ေပးေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို အသံုးျပဳျပီး လူသားလံုျခံဳေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ပါတယ္။ ေရရွည္ တည္ျငိမ္မွဳနဲ႕ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မွဳရွိလာေစေရးအတြက္ စာတတ္ေျမာက္ေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး အခြင့္အလမ္းမ်ား ရရွိေရးလုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားမွ ျပည္သူလူထုမွ တက္ၾကြစြာ ပူးေပါင္းပါ၀င္လာေရး၊ ၀င္ေငြနဲ႕ အခြင့္အလမ္းမ်ား တန္းတူညီမွ်ျဖစ္ေရး၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးအေတြးအေခၚမ်ား ျပန္႔ပြားလာေရး စတဲ့ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမွဳျမွင့္တင္ေပးေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို အသံုးျပဳျပီး လူသားလံုျခံဳေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ပါတယ္။

နိဂံုး

နိဂံုးခ်ဳပ္ဆိုရရင္ လူသားလံုျခံဳေရးဆိုတဲ့ သေဘာတရားဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုျပဳလံုျခံဳေရး သေဘာတရားနဲ႕ အေတြးအေခၚေတြကို စိန္ေခၚျပီးေပၚေပါက္လာခဲ့တာ ျဖစ္ေပမယ့္၊ လူထုနဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္အၾကားက ဆက္ဆံေရး၊ ႏိုင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာရဲ႕ အခန္းက႑၊ လူ႕အခြင့္အေရး၊ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းမွ ကင္းေ၀းေရး၊ လိုအင္ဆႏၵရွိျခင္းမွ ကင္းေ၀းေရး စတာေတြကို ျခံဳငံုျပီး မီးေမာင္းထိုးျပ ထားတဲ့ သေဘာတရားျဖစ္တဲ့ အတြက္ လူ႕ေလာကကို အက်ိဳးျပဳတဲ့ သေဘာတရားတရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ သို႕ေပမယ့္လဲ ဒီသေဘာတရားကို ႏိုင္ငံၾကီးအခ်ိဳ႕က အခြင့္အေရးယူ၊ အသံုးခ်မွဳေတြ ေပၚထြက္လာႏိုင္သလို၊ လူသားလံုျခံဳေရးကို ႏိုင္ငံေတာ္က တိုက္ရိုက္ျခိမ္းေခ်ာက္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြကလဲ ဒီသေဘာတရားကို ဆန္႕က်င္လာၾကဦးမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ပညာရွင္ေလာကမွာပဲ ဒီသေဘာတရားနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အခန္းက႑၊ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႕ လူထုအၾကားက ဆက္ဆံေရး၊ ျပည္တြင္းျပည္ပ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာရဲ႕ အခန္းက႑ စတာေတြနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး ေလ့လာမွဳေတြ၊ အျငင္းပြားမွဳေတြ ဆက္လက္ေပၚေပါက္ေနဦးမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢနဲ႕ လူသားလံုျခံဳေရး ကြန္ယက္မွာ ပါ၀င္တဲ့ႏိုင္ငံေတြကေတာ့ လူသားလံုျခံဳေရးသေဘာတရားကို ဆက္လက္ ေထာက္ခံ အားေပးေနၾကမယ္လို႕ ယူဆရပါေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပအပ္ပါတယ္။


ခင္မမမ်ိဳး (၆၊ ၁၂၊ ၂၀၁၂)

ရည္ညြန္းကိုးကား။ ။

Hampson, F.O. Et al. (2002) Madness in the Multitude, Toronto: Oxford University Press.

Human Security Centre (2005) Human Security Report, Oxford: Oxford University Press.

Mack, A. (2005) The Human Security Report 2005: War and Peace in the 21st Century, Oxford: Oxford University Press.

Paris, R. (2001) “Human Security: Paradigm Shift or Hot Air?', International Security, 26 (2), pp. 87-102.

Suhrke, A. (1999) 'Human Security and the Interest of State', Security Dialogue, 30 (2), pp. 265-76.

Thakur, R. and Newman, E. (eds.) (2004) Broadening Asia's Security and Discourse Agenda, Tokyo: United Nations University Press.

Thomas, C. (2000) Global Governance, Development and Human Security, London: Pluto Press.

United Nations (2005) 'In Larger Freedom: Towards Development, Security and Human Rights for All: Report of the Secretary – General”, UN document A/59/2005.

United Nations, Commission on Human Security (2003) Human Security Now: Final Report, New York: United Nations Commission on Human Security.






ျပိဳင္တူတြန္းလွ်င္ ေရႊ ့ႏိုင္သည္ ။

No comments: